Friday, October 29, 2010

:: Darjah pembacaan turun menjunam ::

Sejak beberapa bulan kebelakangan ini saya hanya memandang sepi kepada buku yang setia bersusun di atas rak itu. Berlalu terus melintasi buku-buku itu tanpa ada rasa untuk menyentuhnya, meneleknya... apatah lagi untuk membacanya. Kemana rasa keterujaan itu setiap kali membeli buku baru? Kejemuan pada bukukah?

Sejak beberapa hari ni saya mula rasa rindu, teringat-ingat pada barisan buku-buku yang masih belum dibaca. Namun masih belum ada rasa untuk membacanya. Ada sisa rasa bersalah kerana telah mengabaikan mereka. Cinta sudah beralih arah kah? Ohhh.... tidakkk!!! jangan dialih cinta itu, jangan dibunuh rasa sayang itu. Saya masih perlukan mereka.

Saya tidak mempunyai sebarang alasan kenapa mereka dibiarkan begitu untuk sekian lama. Hendak di kata sibuk, sebelum ini pun saya sibuk tapi masih mampu mencuri ruang. Hendak kata tiada masa, sebelum ini pun rasa masa itu tersangat singkat tapi masih mampu mencuri-curi sedikit masa. Lalu apa lagi alasannya....saya hilang kata-kata.

Saya masih memujuk hati ini. Ingin dibuang kejemuan itu. Ingin rasa teruja kembali seperti dulu.... teruja dengan bau buku, teruja nak menghabiskan bacaan... teruja nak beli buku baru...

Pulangkan.... pulangkan...rasa itu...

No comments: