Monday, February 14, 2011

:: Salah faham... salah dengar ::

Kisah semalam memang... apa ye? Tak tahu nak cakap macamana. Saya ingatkan en.hubby balik dari berpergian tu semalam, hari Ahad. Memang saya sangat yakin yang en. hubby beritahu akan balik hari Ahad. Maka saya pun sudah canang-canangkan pada anak-anak.

Kami menunggu hingga ke lewat petang, en.hubby masih belum muncul-muncul. Anak-anak mula sibuk bertanya. Saya pun jawab, malam agaknya abah sampai. Dalam hati tidak putus-putus berdoa semoga en.hubby selamat sampai. Dari petang membawa ke malam, yang ditunggu masih juga belum tiba. Hati sedikit risau. Jam hampir 10.30 malam, saya ajak anak-anak masuk tidur. Esoknya dah nak sekolahkan dan saya pun harus kerja. Dalam hati ini, hanya Dia yang tahu.

Saya cuba menelefon en.hubby namun hampa. Nampaknya en.hubby masih di luar kawasan liputan. Saya masuk tidur bersama anak, kemudian tersedar jam 2.30 pagi. Nampaknya tidak ada tanda-tanda yang en.hubby akan balik malam(atau pagi?) itu. Telefon saya juga tidak berbunyi langsung bermakna tiada panggilan dari sesiapa. Saya tetap berdoa moga en.hubby selamat, dijauhi dari segala kejadian yang tidak diingini. Namun dalam masa yang sama juga, jiwa sarat memikirkan yang bukan-bukan.

Selepas tersedar dari tidur jam 2 pagi itu, langsung saya tidak dapat melelapkan mata hingga ke pagi. Jam 5 pagi terus menggosok baju sekolah anak-anak, baju kerja saya dan langsung bersiap-siap sambil kejutkan anak-anak.

Saya mula terfikir, betulkah en.hubby cakap yang dia akan balik hari Ahad ataupun saya salah dengar. Entah-entah dia balik hari Isnin ataupun memang ikut jadual balik Ahad tetapi ada hal yang berlaku memaksa dia tangguhkan. Hmmm... macam-macam yang bermain dalam kepala saya saat itu. Debak-debuk sahaja jantung ini. Saya pujuk hati, bahawa tidak ada apa-apa berlaku... insyaallah en.hubby akan sampai juga dengan selamatnya.

Sampai pejabat, saya cuba telefon Fiza, minta dia tanyakan Remy... bila en.hubby dijadualkan balik. Hmmm... mendengar penjelasan Fiza, rupanya betullah en.hubby balik hari ini. Saya agaknya yang salah faham ke salah dengar ke... Apa-apa sajalah, janji en. hubbyku sampai rumah huhuhu...

Syukur alhamdulillah, en.hubby sampai lewat petang tadi. En. hubby kata ada 25 miss call dari saya sejak semalam. Hehehe... mahunya tak, risau sungguh masa tu. Walaupun saya tahu yang memang panggilan saya bakal tidak dijawab, tapi saya saja je nak dail juga hahaha...

No comments: