Monday, November 09, 2015

Breastfeeding ; Baik untuk bayi, Baik untuk Ibu

Cerita pasal breastfeeding atau penyusuan susu ibu ni kan terus teringat pengalaman aku sendiri menyusukan ketiga-tiga anak... si abang, si kakak dan adik. Walaupun masing-masing breastfeed tak lama tapi Alhamdulillah mereka dapat juga menikmati hak mereka yang sangat berharga ini. Si abang dan kakak hanya berjaya dalam 4 bulan sahaja memandangkan waktu itu aku tak dapat banyak info tentang kebaikan breastfeeding ni walaupun masa tu hospital tempat aku bersalinkan abang dan kakak adalah hospital rakan bayi. Hahaha memang kelakarkan.... sepatutnya aku dapat semangat dari situ tapi lepas keluar hospital, habis pantang, masuk kerja terus campur dah dengan susu formula. Semangat tak kuat, info pasal breastfeeding kurang, galakan dari orang-orang paling rapat tidak memberangsangkan membuatkan aku tidak berjaya breastfeed abang dan kakak untuk tempoh yang sepatutnya.... malah tak sampai 6 bulan pun. Tapi masa tu tak rasa ralat apa sangat sehinggalah bila aku mengandungkan adik sekitar tahun 2013.

Masa tu dekat pejabat ada beberapa orang kawan pejabat yang lebih muda memang menyusukan anak masing-masing. Aku macam wow! teruja, kagum dan teringin dalam masa yang sama. Aku tengok mereka sangat hebat sebab gigih mengepam di pejabat setiap hari demi untuk memenuhi hak kepada amanah yang diberi. Jadi masa tu aku mula gigih juga mencari maklumat tentang kebaikan dan kelebihan breastfeeding dan berazam nak menyusukan anak yang ketiga ini kalau boleh sampai dia cukup 2 tahun lah...

Dan... dalam sepanjang pencarian inilah aku dapat kumpul banyak sangat tentang breastfeeding. Pertama mengenai kebaikan dan kelebihan jika anda menyusukan anak-anak anda sendiri. Malah kebaikannya bukan sahaja pada bayi malah pada ibu itu sendiri. Sangat banyak kebaikannya, antaranya ia membina antibodi semulajadi dalam tubuh bayi yang dapat melindungi dari penyakit cirit-birit, jangkitan kuman serta alahan. Susu ibu juga mempunyai zat yang penting dalam membantu perkembangan otak bayi anda. Malah tempoh penyusuan itu dapat mengeratkan lagi ikatan antara ibu dan anak...
Lebih menarik... ibu juga mendapat kebaikan dari penyusuan bayi kita. Menyusukan bayi antara salah satu kaedah mengurangkan berat badan ibu. Bayangkan ianya dapat membakar 600kalori sehari... bestkan.. Aktiviti penyusuan juga dapat mengurangkan risiko si ibu untuk mendapat kanser payudara dan ia juga sebagai salah satu cara merancang keluarga yang agak berkesan.
Alhamdulillah akhirnya dengan segala maklumat dan info pasal breastfeeding serta sokongan kuat  dari kawan-kawan dan en.hubby dapat juga si adik menikmati dan membesar dengan susu ibu selama lebih kurang 1 tahun lebih. Malah sehingga kini adik yang dah menjangkau usia 2 tahun lebih masih sesekali minta dari ibu hihihi nak lepas gian agaknya.. 
Untuk semua ibu-ibu, insyaAllah cubalah kita penuhi hak anak-anak dengan menyusukan mereka dengan susu badan sendiri paling cepat kalau boleh sehingga anak berusia 6 bulan, kemudian jika dapat sehingga anak berusia setahun dan lebih baik sekiranya dapat kita teruskan sehingga anak berusia 2 tahun. Tiada yang mustahil melainkan dengan usaha dan tawakal kepada Allah... insyaAllah rezeki itu ada.
Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai penyusuan susu ibu, boleh juga layari laman ini

1 comment:

khay ke'ai said...

good info...tq angah, for being such a nice bf supporter...