Wednesday, October 14, 2015

1 Muharram 1437H

Salam Maal Hijrah... salam tahun baru. Urrmmmm boleh tahan lama juga blog ni sepi tanpa entry, tanpa cerita, tanpa kisah. Hari ni tetiba jari rasa nak menaip pulak.
 
Agaknya apa azam baru tahun ni ya? Buku lama sudah ditutup, kembali dengan lembaran buku baru. Hanya mengharap catatan yang bakal dicatit dalam buku baru ini lebih banyak kebaikan dari keburukan. Sebagai hambaNya, aku berharap akan menjadi manusia yang lebih baik dari semalam dan aku juga berdoa agar semua di antara kita akan beroleh kehidupan yang lebih baik juga. Tidak dilupakan juga doa buat suami, anak-anak yang kian membesar, buat mak ratu dalam hati selamanya, adik-adik, anak-anak saudara... senantiasa berharap dan berdoa agar kehidupan kita di pentas dunia yang kian mencabar ini dapat diharung dengan penuh hemah, penuh sabar, penuh toleransi, penuh keinsafan.
 
Setiap tindak-tanduk kita dalam mengharungi perjalanan kehidupan dunia harus seimbang antara permainan jiwa dan kewarasan akal. Berpegang pada asas dan benteng yang kuat untuk melawan arus globalisasi dunia yang aku rasa kian mengganas.
 
Takut juga bila memikirkan masa depan yang bakal anak-anak lalui... dengan pelbagai fahaman, budaya, modenisasi yang cuba di suntik dalam minda manusia sejagat yang kebanyakannya lebih kepada mengikis pegangan agama yang harus dipertahankan. Kumohon moga kita semua dipelihara Allah dari segala musibah dan diberi kekuatan iman untuk mengharungi semua ini.
 
Tanggungjawab kita semua sebagai ibu dan bapa sangat berat kala ini.... sebab kita harus bina dan sediakan benteng keimanan yang sangat kuat dan utuh dalam diri dan minda anak-anak untuk menjalani kehidupan mendatang. Itulah yang aku risau sangat... benteng dalam diri pun tidak sekuat mana.. apakan lagi hendak bina benteng dalam diri anak-anak. Tapi tidak boleh tidak dan tiada alasan sebenarnya untuk lepas dari tanggungjawab ini.
 
Uishhhh dah banyak juga menaip ni ek... memang kalau nak difikirkan pasal masa depan, pasal hidup takkan pernah habis dan takkan berhenti pun. Sempena tahun baru Hijrah ini mehle kita bersama-sama perbaiki diri, perkuatkan lagi iman dalam hati.... semoga hidup kita lebih diberkati.... aaamin inshaAllah...

No comments: