Saturday, January 14, 2017

:: Nak buat pizza tiba-tiba jadi roti canai ::

Kononnya pagi tadi nak buat pizza untuk sarapan. Walaupun tiada dalam perancangan awal, tapi sebab semalam pergi Tesco beli barang, terus rasa nak buat pizza... ececeh... maka teruslah cari barang dengan konfiden huhuhu.. Pagi ni bangun semangat le nak mula projek pizzaku itu. Keluarkan semua bahan-bahan... Semangat nak buat ni dah lama sejak terjumpa cara nak buat yang paling simple tanpa perlu bersusah payah uli doh semua bagai... Inilah masalahku bermula kuikuikui... sebelum beli barang tak tengok betul-betul jenis roti yang kena beli untuk dijadikan sebagai base.. aku main agak-agak saja. 

Tadi pun dengan konfiden jugak aku mulakan projek... memandangkan ovenku dah tak bole guna maka aku bakar pizza dalam microwave oven. Dan seterusnyaaa..... lepas dah keluarkan dari microwave aku jadi pelik, kenapa roti ku tak kembang... tapi sedapp ecehhh... tapi masih pelik.. Aku cuba lagi sekeping dengan merendahkan power dan tambahkan masa membakar. Hasilnya punnnn sama jugak... errmmm tak boleh jadi ni. Maka masa tu barulah rasa nak rujuk resepi semula. Dan sudahnya aku temuilah jawapannya.... dalam resepi kata guna roti pita, aku pula p beli roti paratha kuang kuang kuang... dah pula tu roti paratha original takde yang ada hanya roti paratha bawang, pun aku belasah saja beli adoiiyaiiii.... Inilah dia.... konon-konon macam pandai sangat, paras konfiden pun tinggi sangat... hahahaha menggelakkan diri sendirilah sudahnya. Kena gelak dengan anak-anak dan En Pari juga.... huishhh malu malu... Akhirnya roti paratha yang lebih tu aku bakar sekejap atas pan jadi roti canai. Kebetulan pula ada gulai daging lebihan semalam yang aku masak, jadilah kuah pencicah roti canaiku.

Kejadian pagi tadi memang tak ada bukti bergambar... tak teringat langsung nak ambil gambar ke apa sebab dok musykil kenapa pizzaku tidak menjadi. Akan tetapi tidak mengapa, semangatku masih belum luntur. Esok nak pergi cari roti pita dan kita cuba lagi ye!! Biasalah kan... apa-apa benda pun biasanya cubaan kali pertama tu mesti tak jadikan... mesti ada saja yang tak kena, ada saja halangannya.. yang penting kita jangan putus asa. Teruskan mencuba dan cuba lagi sampai kita berjaya. Kalau ada pun yang baru pertama kali cuba pun dah jadi dengan sempurna tu kira rezeki lah... alhamdulillah.

No comments: