Sunday, January 01, 2017

:: Setahun berlalu...dan kini 2017 ::

Bismillahhrrohmanirrohhiiim...

Hampir setahun sejak entry terakhir. How time flies.... Ini bukan semangat baru, bukan juga azam baru tapi setelah setahun sepanjang 2016, aku mula rasa rindu nak menggerakkan jari jemari mengetuk bait-bait huruf di keyboard ASUS ini. Bukan sebelum ini tak rindu.. rindu jugak cuma mungkin rindu tidak membuak-buak seperti hari ini... atau aku sekadar mengambil kesempatan sempena 1 Januari 2017 untuk kembali kesini.. ya mungkin.

Apa berlaku sepanjang tahun 2016? errrmmm macam-macam.. pentas kehidupan..begitulah, ada hitam ada putih, diuji diduga, gembira sedih... pelbagai. Cuma 2016 lebih sikit ujian dan dugaannya... tak tahu nak cerita macamana dan aku rasa cerita itu ada baiknya aku simpan semat dalam hati saja, sebab yakin hanya pada Allah aku mengadu dan berserah... hanya Allah swt maha mendengar, maha mengetahui, maha mengasihani. Yakin bahawa Allah swt tidak akan menguji hambanya diluar dari keupayaan hamba itu untuk menerima ujian. Ya..aku yakin. Dan semua orang pasti akan diuji...dan ujian itu pelbagai. Maka aku yakinkan diri kuatkan hati, jangan bersangka buruk dengan Dia Pencipta sekalian alam. Setiap apa yang berlaku dalam hidup kita pasti ada hikmah disebaliknya... kita yang kena buka mata pintu hati biar jelas hikmah dan nikmat yang sedang diberi.

Setiap apa yang berlaku itu, aku simpan buat panduan dan kenangan dalam hidup. Semuanya bererti pengalaman dan pengalaman itu sangat mendewasakan. Pengalaman pahit manis, perit pedih suka mahupun duka semuanyaaa.... aku lipat kemas, ikat bundle, compile dan simpan namun tidakkan ku lupa dan buang sama sekali sebab semuanya memberi kesan yang sangat mendalam dan buat bekalan supaya aku lebih cekal untuk mengharungi kehidupan mendatang. 

2016 juga merupakan tahun yang mengubah angka depan usiaku...dari 3 ke 4... menjadi wanita dewasa yang lebih matang seiring usia ya.. begitulah yang aku rasakan. Matang dalam erti kata kita lebih rasional dan terkawal bila diuji, bila sesuatu yang tidak kita jangka berlaku dalam hidup, sesuatu yang kita ingin tidak kita peroleh, sesuatu yang kita rancang tidak menjadi... kita lebih tenang menerima, dan tidak mudah melatah malah lebih mudah mencari jalan solusi. 

Setiap apa yang berlaku juga mengajar aku tentang banyak perkara. Menyedarkan aku yang sangat jauh tersasar kealpaan. Aku..adakala lupa pada Sang Pencipta dan bila Dia beri ujian maka waktu dan ketika itulah aku rasa Dia sebenarnya sedang menjentik mengetuk akal dan jiwa aku untuk kembali padaNya yang Satu. Ya begitulah aku yakin cara Dia memberi teguran pada aku. Betapa selama ini tanpa aku sedar aku seakan semakin jauh dengan Sang Pencipta. Ya Allah....sesungguhnya aku sangat bersyukur dengan teguran ini. Sebab itu tandanya Kau masih sayangkan hambaMu ini Ya Allah... 

2017....penuh pengharapan aku ingin menjadi insan yang lebih baik, menjadi hambaNya yang lebih baik dan taat, menjadi anak yang lebih baik, menjadi isteri yang lebih baik buat suami, menjadi ibu yang lebih baik buat anak-anak, menjadi kakak yang lebih baik buat adik-adik. Aku berharap kehidupan aku sekeluarga akan lebih baik daripada sebelumnya... baik dari segi kasih sayang, ekonomi, emosi, kesihatan dan segalanya. Yang pasti... ujian, cabaran dan dugaan tetap akan menjengah... begitu sudah takdir kehidupan manusia di dunia dan aku sangat berharap aku akan lebih kuat dan bersedia untuk mengharungi semuanya.... inshaAllah... dan pastinya ujian dan cabaran itu berbeza bukan..

Yang jelas... tahun 2017 adalah tahun yang sangat mendebarkan buat aku dan en hubby (lepas ni akan aku panggil En Pari kikiki...) Sebab apa berdebar sebab abang dan kakak kedua-duanya akan menghadapi peperiksaan penting, PT3 dan UPSR. Aku dan En Pari akan cuba beri yang terbaik buat anak-anak selain dari doa dan tawakal yang tak pernah terhenti. Semuanya demi melihat kejayaan mereka. Kami bukanlah mengharapkan kejayaan yang sangat gilang-gemilang tapi sekurang-kurangnya dapat membanggakan dan membuahkan bunga kejayaan di hati kami.... inshaAllah. Membesar dan mendidik anak-anak pada zaman ini sangatlah mencabar dan menguji kesabaran. Tiga orang anak dengan pelbagai peringkat usia.... abang(sudah remaja), kakak (peralihan dari kanak-kanak ke remaja) dan adik dah nak masuk 4 tahun....phewwww pening migrain boleh tahan dengan macam-macam kerenah dan perangai. Boleh berperang juga kadang-kadang. 

Besar juga harapan dan perancangan aku dan En Pari untuk tahun ini. Yang paling penting kami cuba untuk perbaiki diri sebagai ibu bapa, sebagai suami dan isteri..dan diri masing-masing. Marilah kita jadi insan yang sentiasa positif, sentiasa bersangka baik, sentiasa berbuat baik dengan semua orang, sentiasa bersedekah, tingkatkan amalan.. Semoga apa yang diharap, dirancang, didoakan akan Allah swt kabulkan...inshaAllah.




No comments: