Tuesday, July 21, 2009

~ Cerita Anak Dara Pingitan ~

Petang tadi dengan tidak sengaja melayan 2 orang anak dara pingitan dengan topik yang sangat best...kisah cinta. Sekali sekala melayan sejarah cinta orang ni best juga kan. Ala-ala macam doktor cinta lagaknya. Dengan kita sekali boleh terimbau kisah cinta lalu... ecewah. Nak dapat skop yang best mestila kena mukadimmah bijak sikit kan... mula-mula cerita sikit, lepas tu si doktor pun ajukan soalan-soalan berkaitan yang menjurus kepada kisah yang tersebut... dan si anak dara pun singkap sikit lagi...lama-lama sesi semakin rancak... tapi masih lapik-lapik tak cerita sampai habis.

Si doktor bukannya apa, sekadar nak tahu kenapalah 2 orang anak dara ni tak sampai seru walimatulurus lagi. Kalau nak diikutkan umur dua-duanya kira sedang elokle kalau nak dilangsungkan... dapat le juga doktor cinta ni merasa nasi minyak diorang. Nak kata tak cantik, dua-duanya comel, sedap mata memandang. Nak kata pemalu sangat, dua-duanya alahai malas doktor nak cerita... kadang-kadang tu terlebih peramah pun ada juga. Tapi doktor jamin le yang diorang keturunan baik-baik belaka. Elok tingkah lakunya, baik pekertinya pendek kata lengkaple kalau ada yang nak jadikan suri hidup (aiseh promosi le pulak). Itulahkan... tak tahu lah apa yang menjadi halangan diorang ni. Satu sebab tu mungkin le belum sampai jodohkan. Tapi kalau tak diusahakan pun macam mana jodoh tu nak datangkan.

Itu yang doktor musykil tu. Ikut pengalaman doktor le kan... kita tolak ketepi dulu sebab utama yang kat atas tu, kita kaji sebab yang lain pulak. Selalunya kes-kes yang macam ni, diorang mesti pernah ada kisah cinta silam yang buat diorang semacam serik, lebih berhati-hati dan lebih berwaspada. Berbalik pada 2 si anak dara tadi haaaa... memang betullah pandangan awal doktor tadi. Yang seorang tu memang pernah bercinta sebelum ni tapi entah macamana boleh terputus dan sampai sekarang ni macam serik sikit nak bercinta. Yang seorang lagi pula, tak pernah bercinta, tapi kesnya ala-ala teman tapi mesra, tak pernah sentuh soal hati. Walaubagaimanapun hubungan teman tapi mesra diorang ni masih berterusan... walaupun ramai yang dok usha-usha si dara dengan harapan dapat mencuri hatinya yang tega itu.

Pada doktor, soal hati ni memang susah nak diterka. Orang kata cinta itu datangnya dari mata turun ke hati. Tapi kalau setakat rupa paras yang sedap mata memandang, perangai gelojoh aje memanjang pun macam mana cinta tu nak turun sampai ke hati kan. Mau tersekat kat kerongkong aje. Silap-silap termuntah hijau pula kalau dah si teruna ala-ala tak berapa nak senonoh lagaknya.

Nak cari pasangan yang betul-betul sesuai dengan kita ni bukannya senang. Dalam Islam sendiri dah ada garis panduannya. Teringat doktor dalam satu ceramah, ustaz kata banyak-banyaklah berdoa supaya kita beroleh pasangan yang sesuai dengan kita. Kalau dapat jenis yang taat pada perintah Allah dan agama...alhamdulillah...bertuahlah si dara. Tapi kalau ditakdirkan yang sebaliknya... maka terimalah dia seadanya, di samping kita sendiri banyak berdoa dan mohon pada Allah moga si pasangan tu kembali kepada Allah jua. Menurut ustaz lagi, kalau dapat yang jenis kedua ni, kita sendiri kena banyak bersabar, kuatkan iman, teguhkan hati, tak boleh paksa dia berubah sekelip mata.

Terfikir juga doktor, agaknya diorang ni ada rasa takut juga kot bila hari-hari asyik dijamu santapan menyentap jiwa perihal rumahtangga orang keliling yang kadang-kadang tu dah cecah tahap 18SG. Gerun di hati sapa yang tahu... trauma sendiri buat apa nak bagi tahu walaupun yang jadi tu tak ada kena-mengena dengan kita pun kan...

Perihal si 2 dara tadi... doktor doakan moga mereka bertemu jodoh jua. Semoga mereka peroleh cinta sejati...dari mata turun ke hati...cinta luhur di bawa sampai mati.
Terbang-terbang si merpati
Terhinggap pula di dahan patah
Buka-bukakanlah pintu hati
Cerita dulu tu sudah-sudahlah...

Sang merpati jatuh ke tanah
Patah sayap alangkah kesiannya
Kalau sudah ada yang menjengah
Apa tunggu lagi... terimalah seadanya

Merintih si merpati mohon simpati
Menangis sendiri menanggung siksa
Kalau sudah itu cinta sejati
Pohon diberkati Allah jua

Hayat merpati sampai di sini
Dek sayapnya yang hilang sebelah
Moga diperkenan niat yang suci
Ditemani mimpi yang indah-indah

1 comment:

ibu MuHaMmAd IkHwAn ShAmIe said...

semoga 2 dara pinggitan nie dipercepatkan dapat jodoh... mohon la pada Allah banyak2 ya... hehehhe