Monday, August 24, 2009

:: Ramadhan penuh nikmat, Rindu Mak terubat ::

Sahur pertama Ramadhan tahun ini kami di Sungai Petani. Sengaja kami rancangkan sebab tak mahu mak sambut Ramadhan ni dengan rasa kesunyian dan keseorangan. Waktu sampai tu wajah mak memang lain, ada rasa bahagia pada wajah itu, mungkin rindu terubat dengan kehadiran anak-anak dan cucu-cucu. Walaupun hidangan sahur yang sederhana, tapi berkumpul bersama itulah yang paling bermakna dan kami makan dengan berselera.

Tengahari Sabtu, kami pergi Tanjung Dawai nak cari bekalan ikan masin, ikan bilis segala bagai. Kalau balik SP memang tak sah le kalau tak berkunjung ke Tanjung Dawai. Stok bekalan kering yang wajib mesti ada kat rumah, tambah-tambah di bulan puasa ni kan. Hujan yang turun sepanjang pagi bukanlah penghalang. Beli jangan tak beli, hanya gambar mampu bercerita. Sebelum tu, mak dah siap-siap masak untuk iftar pertama ini. Menu hari pertama ni, sayur keladi masak asam pedas, pejeri nenas dan ikan cencaru belah belakang…aduh terliur sangat…seperti biasa saya hanya membantu sahaja. Untuk kuih pula, bancuhan tepung cucur jagung juga dah siap bancuh, tinggal nak menggoreng saja petang nanti. Air tangan mak memang tak boleh lawan kannn…maklah chef paling best di dunia. Cuma, en. hubby dan anak-anak agak terkilan sebab belum dapat menikmati bubur lambuk. Ke pasar ramadhan dekat rumah, tapi tak ada pula yang jual bubur lambuk. Sebenarnya bubur lambuk ni dah jadi kemestian en. hubby dan anak-anak sepanjang Ramadhan. Saya hanya mampu memujuk sajalah…esok-esok boleh cari lagi.

Si abang berjaya berpuasa satu hari ini, walaupun adakalanya dia merengek-rengek, lapar. Tok, paklong, maksu, abah dan ibu berusaha memujuk dan bagi semangat supaya dia berjaya sampai habis. Malamnya kami bertarawikh di masjid. Si adik pun ok saja menunggu di tepi saf sehingga kami selesai solat. Si abang pula bersama-sama en. hubby di saf lelaki. Ada rasa yang tak mampu saya ucapkan sebab setelah sekian lama sejak melahirkan, akhirnya saya dapat kembali berjemaah solat sunat tarawikh bersama-sama di masjid. Inilah sebenarnya saat-saat yang saya rindukan setiap kali Ramadhan menjengah. Saya juga berusaha untuk khatam Quran tahun ini seperti tahun-tahun sudah… insyaallahhhh.

Hari Ahad kami dah balik, tak dapat nak berlama-lama di SP sebab en. hubby dah mula kelas pertama hari Isnin. Pagi sebelum bertolak, mak dah siap buat roti jala dan ayam goreng kicap untuk bekalan kami berbuka. Kami bertolak lepas Zuhur dan singgah rumah makcik di Seberang Prai, ambil sepupu yang ikut balik. Bertolak dari rumah makcik dah jam 4 petang, terpaksalah kami berbuka di jalan. Hari kedua Ramadhan kami berbuka di R&R Tapah. Si abang bocor puasa hari ni sebab tak bangun sahur. Sabar ajelah…


2 comments:

ibu MuHaMmAd IkHwAn ShAmIe said...

ingatnya blk kg smpi rabu.. so cuti dok umah jerla ek? hehehhe masak sedap2 ek.. nanti kita datang...hehhehehe

Nurilhami said...

dah balik le mak uji...saja cuti release tension hahaha