Friday, August 28, 2009

:: Ramadhan ini ::

Minggu ini hanya 2 hari saya bekerja setelah bercuti 5 hari. Seronok pula rasanya jadi suri rumah walau hanya beberapa hari dan lebih istimewa sebab dalam bulan puasa. Jadi dapat la saya memasak untuk berbuka, memandangkan selalunya kalau hari-hari bekerja juadah berbuka hanya dari Pasar Ramadan saja. Lagipun nak bagi semangat sikit pada si abang untuk terus bertahan, saya layan sajalah permintaan dia nak makan apa-apa.

Sepanjang bercuti juga, saya menkhatamkan untuk kedua kalinya novel Ketika Cinta Bertasbih(KCB). Saya amat tertar
ik dengan novel islami ini, tambahan lagi dengarnya ia sudah difilemkan. Dan dengarnya juga filem KCB bhg 1 sudah ditayangkan di pawagam di Indonesia. Tak sabar rasanya untuk menunggu tayangannya di sini. Novel ini saya ulang baca sebaik saya lihat ‘trailer’nya lalu sambil membaca dapatlah saya bayangkan watak-watak yang diceritakan. Lebih ummmphhh rasanya. Saya pasti filem ini menepati apa yang disampaikan di dalam novel kerana penulis novel ini sendiri iaitu Kang Abik terlibat sepenuhnya dari mula pencarian pelakon-pelakonnya hinggalah ke hari penggambarannya. Mengikut pandangan peribadi saya sendiri, saya lebih suka KCB kerana ciri-ciri islamik itu sangat menyerlah, terasa sangat menyentuh jiwa nurani saya jika nak dibandingkan dengan filem Ayat-Ayat Cinta. Selain menanti tayangan filem KCB, saya juga ternanti-nanti novel terbaru Kang Abik berjudul Dari Sujud ke Sujud iaitu sambungan novel KCB.


Mood bekerja sudah hilang entah ke mana… tak tahulah kenapa. Mungkin saya mula masuk pejabat pun dah di pertengahan minggu, jadi semangat tu seakan luntur sikit. Insyaallahhh… harap-harap minggu depan saya lebih bersemangat walaupun di bulan puasa. Esok Sabtu kan…cadangnya nak masak nasi minyak lagi. Si abang hari-hari asyik tanya, ‘Tak ada nasi minyak ke ibu?’. Sejak saya buat nasi minyak hari Selasa lalu, hidangan itu sajalah yang dapat buka selera dia. Sampai ke sahur dia belasah makan nasi minyak….emmm suka benar le tu.

p/s: ada satu perkara hari ini yang telah membuat saya merasa terlalu sedih. sedih sebagai seorang saudara muslim, kerana ia seharusnya tidak jadi begitu. pun saya bukan lah umat yang terbaik namun, perkara asas ini sepatutnya kita sebagai umatNya harus menguasai dan jika kita masih lemah, seharusnya kita usaha untuk pelajari dan baiki. Ya Allah Ya Tuhanku....ampunilah daku atas keberasaan ini. Aku amat sedih hingga hampir menitiskan airmata. Aku pohon padaMu agar bukakanlah pintu hati kami, terangkanlah jiwa kami agar kami terus membaca dan menghayati kalamMu.

No comments: