Tuesday, September 01, 2009

:: Ronda-ronda Kuala Lumpur ::

Sabtu dan Ahad baru ni, kami lepaskan gian nak jalan-jalan di KL. Memang dah lama betul tak masuk bandar KL macam dulu-dulu sewaktu masih kerja di KL. Hari Sabtu tu, mula-mula pergi Kajang dulu, ambil baju yang saya tempah kemudian terus pergi Kg. Baru sebab en.hubby nak cari bubur lambuk. Kami sempat le jalan-jalan kat PaRam Kg. Baru tu, beli kuih-muih sejenis dua. Kemudian beli bubur lambuk Kg. Baru yang sangat sedap dan popular itu. En. hubby ni dah dapat apa yang dia idamkan, terus je ajak balik. Tapi saya pun tak kisah, kiranya masih sempat balik tu masa nasi minyak dan kari ayam untuk iftar.

Hari Ahad, sekali lagi kami ronda-ronda nun jauh ke KL sampai ke Selayang terus pula sampai Tmn. Melawati. Mula-mula tu biasa le masuk Kg. Baru dulu sebab nak beli bubur lambuk. Parah betul en.hubby ni, asal bulan puasa aje dah macam kemaruk bubur lambuk. Dah dapat yang dihajati, pusing-pusing bandar sekejap kemudian terus pergi Selayang Mall. Selayang Mall ni le tempat lepak kami masa duduk Kepong dulu-dulu. Sudah alang-alang sampai di sini, en.hubby cakap cari baju raya terus le. Ini kiranya jalan-jalan sambil ber’shopping’ raya. Selepas aktiviti di Selayang Mall, saya pula buang tabiat ajak en.hubby pergi menjengah ke PaRam Tmn. Melawati. Teringat juga dulu-dulu masa duduk Keramat, rajin juga pergi PaRam kat sini. PaRam di sini memang tersangat le meriahnya. Makanan-makanan yang dijual di sini juga tersangatlah menggoda kalbu. Inilah kunjungan pertama kami ke PaRam tahun ini dalam erti kata kunjungan yang sebenar-benarnya…cewahhh. Boleh dikatakan setiap gerai yang kami singgah bermula gerai pertama lagi buat kami rasa nak beli semua…nafsu…nafsu. Semuanya nampak sangat sedap…si abang tu pun macam-macam dia teringin. Haaa…baru rasa penangan orang berpuasa ni. Istighfar banyak-banyak dalam diri, bahawa ini semua hanya kerana nafsu orang yang berpuasa. Memandangkan jangkaan sampai rumah nanti dah tak sempat nak memasak apa-apa untuk iftar, kami beli le siap-siap di sini. Alhamdulillah…nafsu masih boleh dikawal, kami beli yang patut-patut saja. Sangat murah rezeki kami hari ini sebab jiran kiri kanan turut memberi juadah …pendek kata macam-macam ada. Jenuh juga nak menghabiskan kesemuanya. Syukur…syukur alhamdulillah atas rezeki yang diperolehi.

Hari Isnin, masih cuti sempena Hari Kemerdekaan negara yang ke 52. (Betulkah kita sudah merdeka?) Tidak ke mana-mana hari ini dan juadah untuk iftar pun yang sempoi-sempoi saja. Kerahan tenaga untuk si abang supaya siapkan kerja sekolahnya yang menimbun itu. Hari terakhir cuti sebelum sekolah dibuka baru dia nak kelam kelibut buat kerja sekolah. Dari awal minggu bercuti lagi, hari-hari saya membebel suruh buat, tapi macam-macam helah dia. Macam dah nak naik angin jugak le dengan kerenah si abang ni. Mujur le dalam bulan Ramadhan kannn…angin kus-kus ala-ala nak ke tahap meroyan ni terpaksa saya kawal. Malamnya tidur lambat sikit dari kebiasaan, gara-gara en.kerja sekolah yang ‘last minute’ baru nak dibuat tu. Siap juga akhirnya dengan segala macam drama swasta, cerekarama mahupun telefilem oleh si abang…siap dengan babak nangis, mengamuk, menjerit bagai… sabar ajelah.

No comments: