Wednesday, September 16, 2009

:: الالليقوء يا رمضان ::


Malam ini tiba-tiba jiwa terasa syahdu, sendu, rindu segala bagai. Terasa betapa cepat masa berlalu, sedar-sedar Ramadhan ini bakal pergi. Mungkinkah kita akan bertemu lagi atau mungkin ini Ramadhan terakhir. Hikmah bulan ini sangat besar, berada dalam Ramadhan…hati rasa tenang walau pelbagai dugaan mendatang, masa terasa lapang walaupun kesibukannya sama seperti di bulan-bulan lain, hidup seperti lebih terurus walau dikekang dengan bermacam halangan, terasa lebih komited dengan Yang Maha Esa walau sebelum ini banyak perkara-perkara ibadah dilengahkan. Terasa sayang pula untuk meninggalkan bulan istimewa ini namun apa kan daya kita. Saya berharap apa yang dirasa, dilalui atau dipraktik dalam Ramadhan ini dapat diteruskan di bulan-bulan yang seterusnya. Harus lebih istiqomah. Kenapa agaknya ye, perasaan kita akan jadi lain macam sajakan bila dalam bulan Ramadhan. Mungkin itulah istimewanya madrasah Ramadhan. Itulah yang saya rasa, tidaklah saya tahu andai ada yang berkongsi rasa seperti saya.



Ramadhan ini kulalui
Penuh keinsafan diri
Menampung kekhilafanku ini

Ramadhan ini kulalui
Mendekatkanku dengan Rabbul Izzati
Betapa aku semakin jauh selama ini

Ramadhan ini kulalui
Membuka pintu hati
Menambah kesabaran diri
Menghadapi ujian duniawi

Ramadhan…yaaaa…ramadhan
Sebulan lalu ahlan wasahlan
Hampir sebulan kini bakal meninggalkan
Ilalliqooo’ Ya Ramadhan
Selamat tinggal duhai Ramadhan

Ramadhan…yaaaa…ramadhan
Akan ada lagikah pertemuan dengan mu


- Nurilhami (12.20 am) -

No comments: