Saturday, January 14, 2012

:: Hari minggu adalah hari untuk... ::

Owhhh!!!! lega rasanya bila dapat bertemu kembali si hari minggu. Ialah kononnya hari cuti, hari rehat, tidak pergi kerja, tidak ke sekolah... Tapi, kalau bagi ibu-ibu seperti dirinya ini, hari minggu bukanlah hari untuk berehat-rehat, bersenang-lenang begitu sahaja. 

Bagi dirinya... hari minggu adalah hari untuk mendobi kain-baju(tambahan sepanjang minggu cuaca asyik tidak menentu, kejap hujan,kejap panas...susah betul hendak jemur kain baju), hari untuk mengemas rumah(kalau hari bekerja memang sah-sah rumah akan jadi tunggang-langgang), hari untuk masak lauk yang best sikit ( kalau hari biasa, masak pun yang biasa-biasa dan mudah sahaja), hari untuk melayan diri-sendiri ( hari-hari biasa...mandi pun asal cukup syarat je, cuci muka pun cepat-cepat tak sempat nak belek). Jadi hari minggu inilah peluang yang ada untuk berlama-lama di bilik air, membelai-belai diri....sambil basuh bilik air. Hari minggu juga boleh baring sambil baca novel kegemaran, menghadap laptop lama-lama sikit sambil layan drama korea online (maadu.com).

Apa cerita dengan anak-anak pula? Owhhhh!!! anak-anak juga sibuk dengan aktiviti masing-masing. Mereka juga agaknya macam ibunya juga yang sentiasa menanti hari minggu setelah lebih 5 hari lebih banyak masa dihabiskan di sekolah. Akan tetapi, anak-anak bukannya berehat pun kan.... ada sahaja aktiviti mereka.... menonton rancangan televisyen kegemaran (hari sekolah memang tidak dibenarkan menonton tv), main game (hari sekolah tidak dibenarkan juga), main dengan kawan-kawan (anak-anak jiran berdekatan).

Begitu banyak yang ingin dilunaskan pada hari minggu, namun tidak kesemuanya dapat dilaksanakan dalam tempoh hanya dua hari. Bakal bertemu kembali hari Isnin, dan rutin biasa pun kembali mengambil-alih.... dan begitulah yang seterusnya sehingga bertemu kembali dengan hari minggu yang berikutnya...

Mungkin hujung minggu hadapan lain sikit aktivitinya. Maklumlah masing-masing bakal bercuti panjang selama empat hari. Perancangannya sudah ada untuk aktiviti keluarga dan mungkin ini adalah rangka percutian pertama untuk 2012 ini..... insyaallahhhhh semoga apa yang dirancang dapat berjalan lancar. 

No comments: