Tuesday, January 03, 2012

:: Mula ::

Pagi ini saya menegur seseorang. Saya ucapkan pada dia 'Selamat tahun baru' sambil tersenyum. Dia lantas memandang saya sambil tersenyum juga dan kemudian kedengaran tertawa kecil tercetus dari bibir mungilnya. Dalam beberapa saat itu, hati kecil saya sempat berkata-kata; bukan respon yang begitu sebenarnya yang saya jangkakan tapi... omelan dalam hati terhenti bila dia berkata "Alaaaa... tahun saja baru, jumpa orang yang sama juga kannn". 

Ya... benar juga katanya, saban tahun angka sahaja yang berubah dan kita masih juga orang yang sama. Tetapi hati kecil saya sedikit menyangkal kata-katanya. Saya jawab, "yaaa...orangnya memang sama tapi semangat tu yang baru"... terus saya tertawa kecil dan langsung masing-masing mula membuat hal sendiri.

Setiap manusia ada pandangannya masing-masing. Memang setiap tahun hanya angka sahaja yang berubah, angka pada usia juga berubah tapi... Apakah kita masih ingin menjadi orang yang sama? Masih mahu menjadi kita yang dulu-dulu juga? Atau kita rasa kita juga perlu berubah? Akhirnya terpulang juga pada diri masing-masing. 

Sebenarnya, baik juga kan kalau kita ambil permulaan tahun sama ada tahun baru hijrah mahupun tahun masihi sebagai penanda aras atau titik tolak permulaan untuk kita berubah dan menjadi manusia yang lebih baik. Jika tidak banyak pun, sedikit mesti kita ada rasa sesuatu kan bila sahaja tiba saatnya tahun beralih. Saya punya rasa itu. Rasa yang tiba-tiba terimbau kehidupan yang berlalu, perjalanan hidup yang lepas, kisah pencapaian, kisah kegagalan, kegembiraan, kesedihan, kekecewaan dan macam-macam lagi. Dan rasa yang begitulah yang tiba-tiba mencetus satu semangat baru untuk menjadikan semuanya lebih baik dari yang sebelumnya.

Mungkin ini juga saatnya untuk menilai dan memuhasabah diri semula. Biar yang telah lepas itu kita jadikan pedoman dan panduan untuk menuju dan melalui hari-hari yang bakal mendatang. Yang lepas itu adalah sejarah, namun sejarah bukan untuk dilupakan. Kerana sejarah juga adalah garis panduan yang bisa melorong sebuah kehidupan dalam hitam ataupun putih.


2 comments:

khay ke'ai said...

pesan Nabi s.a.w agar kita sebarkan salam, usah peduli apa responnya...yang penting niat kita mau sebarkan salam, agar ukhwah itu terjalin mesra, selebihnya serah pd Allah...wallahu'alam...
happy new yr, tahun baru, semangat baru, langkah dan usaha demi mencapai azam juga harus dibarukan...agar semuanya segaaaarrrrr...

Nurilhami said...

alhamdulillahhhh..... hari ini lebih segar. moga esok dan seterusnya lebih segar bertambah-tambah mekar....