Wednesday, October 07, 2009

:: Emosi ::

Termasuk hari ni dah 2 hari si abang demam panas...bermakna saya pun terpaksa le cuti 2 hari juga sebab nak jaga dia. Si abang mula demam Isnin malam, lepas makan ubat nampak macam ok, tapi bila saya rasa badan dia tengah malam tu, mak aih...panas pulak dah badan dia. Bila tengok keadaan dia macam tu, hari selasa tak pergi sekolah le, saya pun ambil cuti kecemasan. Saya harap satu hari rehat dia pun akan ok, sampai ke malam panas badan dia masih tak surut-surut. Lepas makan ubat, badan dia ok, dah sejuk tapi tak lama kemudian panas balik. Macam tu le dia sepanjang hari. Risau betul saya. hari ni dah bawa dia pergi klinik lain, harap-harap dia akan ok le lepas nih.

Bila tengok dia, saya pulak jadi terlebih emosi. Kesian kan...biasanya anak-anak ni takkan duduk diam, ada je aktiviti dia. tapi bila demam macam nih, lemah aje gayanya. Nak buat apa pun tak nak, asyik baring tidur aje. Emosi ibu macam saya ni mudah sangat tersentuh. Yang buat lagi beremosi tu sebab kalau dia demam, dia dok diam je, tak banyak kerenah. Waktu-waktu macam ni le saya pun mula teringat mak saya. Macam tu juga le kan mak kita dulu, kalau anak-anak sakit, demam...dia le yang sangat prihatin, waktu bila kena makan ubat, jelum kepala dengan air asam jawa (nak bagi sejuk badan), masak macam-macam ikut selera anak-anak yang sedang demam, tidur malam tak lena (kejap-kejap bangun 'check' suhu badan, panas lagi ke tak), kalau yang kerja tu memang ambil cuti le sebab nak jaga anak. Bila kita sendiri dah jadi ibu, baru kita tau pengorbanan sebenar seorang ibu kannn....padahal dulu-dulu kalau ada yang tak puas hati ngan mak, mesti merajuk le, tak nak makan le...tanda protes. sekarang baru tau langit tinggi rendah, kadang-kadang kalau masa anak demam tu, ibu pun demam tapi sebab kasih kepada anak, ibu boleh lupa yang dia pun tengah sakit. Hilang semua rasa tak sedap badan sebab masa tu kesihatan anak-anak yang lebih penting.

Saya pun tak tahu lah kenapa rasa sangat beremosi hari ni. Takkan sebab dah tua kot...dah mula jadi sensitif.

No comments: