Thursday, November 12, 2009

:: Berkursus @ bercuti ::

Hari ni baru masuk pejabat setelah berkursus 3 hari di Kemaman. Sebelum dapat surat panggilan untuk kursus ni, saya selalu dok bebel dengan en. hubby sebab dia selalu saja dapat keluar sehari dua dengan kawan-kawan untuk ‘release tension’. Asyik tinggalkan saya dan anak-anak kat rumah. Memang ada sikit rasa tak puas hatilah kan. Hello.... kita sama-sama bekerja kan...jadi mesti ada tekanan sikit sebanyak kan. Seorang isteri dan ibu perlu juga me’release’kan ’tension’nya kannnn. Zaman sekarang zaman dua-dua orang keluar bekerja cari makan, jadi dua-dua orang pasti rasa ’stress’ dengan tanggungjawab terhadap kerja dan juga rumahtangga. Dalam hati tu ada juga teringin nak pergi bercuti di mana-mana nak tenangkan fikiran.... kononnyalah, tapi kalau dapat pun hissshhhh dah tentu-tentulah tak sampai hati. Akhirnya.......bila khabarkan pada en.hubby pasal surat panggilan kursus ni, boleh dia cakap....haaaaa...”ni kira pergi bercuti tenangkan fikiranlah". Kononya dia bagi can le pada saya untuk tinggalkan segala urusan dari hal-hal rumahtangga, anak-anak, kerja segala bagai. Kata en. Hubby lagi...” ala..kursus ni pun bukannya serius sangat pun, banyak masa free, ibu kira macam bercuti juga le, boleh rehat puas-puas”. Boleh??? Hmmm....saya masih tak puas hati tapi isu itu saya biarkan saja. Lagipun kursus itu wajib untuk saya hadiri selagi tidak ada sebab-sebab yang munasabah untuk menolaknya.

Hari Ahad, en.hubby menghantar saya ke Kemaman. Anak-anak dan mak mertua (terpaksa import mak mertua untuk jaga anak-anak) pun ikut sama. Dia dah hantar, nak balik nanti...dia cakap ”pandai-pandai sayang lah ye”....sekali lagi...boleh? Harus banyak-banyak bersabar. Tidak mengapa...saya ambil kesemuanya secara positif dan saya harus bergembira dengan kursus@cuti ini, walaupun agak berat untuk meninggalkan anak-anak terutamanya si adik. Sudah agak lama saya tidak ada kerja luar yang memerlukan saya meninggalkan mereka untuk beberapa hari, jadi kali ini memang rasa payah sikit lah. Si adik memang nangis sakan. Saya pun sebenarnya tak tahan tapi apa nak buat kan.

Saya melalui kursus ini selama 3 hari dengan jayanya. Memang gembira dapat ikuti kursus ini. Pertamanya, kandungan kursus yang sangat berguna dan penuh informasi. Perkara yang menjadi kemusykilan dapat dirungkaikan. Keduanya, dapat berkenalan dengan semua peserta kursus dari pelbagai bidang tugas. Saling berkongsi pengalaman menambah pengetahuan. Ketiganya, saya memang dapat berehat tanpa tekanan. Lagipun tempat kursus betul-betul menghadap pantai yang sangat mendamaikan. Betullah tu kata-kata en. Hubby. Sekurang-kurangnya tiga hari lepas yang saya lalui sikit sebanyak dapat meredakan tekanan dalam menjalani kehidupan. Saya kembali ke rumah dan juga pejabat dengan perasaan baru yang lebih segar.... syukur...alhamdulillahhhh.

No comments: