Wednesday, November 18, 2009

:: Syukur ::

Melihat keputusan peperiksaan anak-anak semalam, saya panjatkan kesyukuran yang tak terhingga pada Yang Maha Esa. Dia mengurniakan saya anak-anak yang bijak, yang keletah. Walaupun abang dan adik tidak mendapat tempat pertama, namun keputusan yang mereka peroleh sangat memberangsangkan dan memuaskan. Saya dan en. Hubby menerima keputusan ini dengan minda yang terbuka dan positif. Saya harus akui yang saya dan en. Hubby tidak begitu banyak masa untuk diluangkan bersama anak-anak untuk membimbing mereka dalam pelajaran. Hasil yang diperoleh memadailah dengan usaha yang dilakukan. Terpaksa mengakui juga kekhilafan diri dalam mendidik anak-anak… kadang-kadang diri sendiri lalai dengan urusan lain, kadang-kadang melepaskan kemarahan, ketidakpuasan pada anak-anak. Bila difikirkan balik… apalah yang anak-anak ini tahu kan… yang seorang baru 7 tahun dan yang seorang lagi baru menginjak usia 4 tahun. Pun saya juga tidak mahu terlalu memandang kepada kejayaan akademik semata. Di zaman yang serba mencabar ini, pengisian rohani dan jasmani harus diseimbangkan. Didikan awal penting dalam menentukan kejayaan dunia dan akhirat di masa depan. Saya dan en. Hubby harus bermuhasabah dan menilai semula cara didikan pada anak-anak. Memang banyak yang harus diperbaiki, diberi nilai tambah…. dan mungkin juga perlukan satu anjakan paradigm. Rasanya belum terlambat lagi kot… insyaallahhhh. Moga Allah lorongkan kami jalan yang lurus, luas lagi menenangkan.

No comments: