Tuesday, November 24, 2009

:: Sudah Tidak Sama ::

Beberapa tahun dulu….saya jarang masuk tidur awal, paling awal pun pukul 12 tengahmalam. Itu termasuk hari-hari bekerja. Dulu, kebiasaannya kalau saya tidur lewat, saya akan jadi segar-bugar dan cergas esoknya. Sebaliknya kalau saya tidur awal, nescayalah esoknya saya akan mengantuk dan lesu saja. Pelik tapi benar. Tapi itu cerita dulu. Sekarang sudah tidak sama lagi. Dulu, saya sanggup berjaga hingga lewat pagi untuk menghabiskan satu-satu novel... terutamanya novel yang saya suka. Dan bila esoknya, saya masih bertenaga untuk melaksanakan tugas dan rutin harian. Itulah cerita dulu. Sekarang lain pula ceritanya.

Saya tidak boleh berjaga malam lagi.... elok saja pukul 10 malam saya dah mula mengantuk. Kadang-kadang kalau letih sangat, lepas Isya’ lagi saya boleh terlelap. Adakalanya, tenaga dari mana entah datangnya membolehkan saya berjaga hingga lewat malam tapi esoknya..... badan saya jadi sakit-sakit dan tidak bermaya. Mungkin kerana peningkatan usia, ditambah saya tidak mengambil apa-apa ’suppliment’ untuk menyokong stamina diri. Saya juga tidak mengamalkan sebarang senaman untuk mengekalkan kecergasan badan. Mungkin inilah antara punca-puncanya. Beberapa bulan yang lalu ada juga saya ambil ’suppliment’.... tapi itulah saya, hangat-hangat taik ayam. Mak dan en. Hubby selalu pesan suruh minum susu. Saya pun beli susu, tapi tak tahulah kenapa tekak saya ni memang tak boleh nak terima kecuali masa mengandung dulu saja.

Apa yang harus saya lakukan? Saya memang jadi tak senang dengan keadaan yang saya alami ni. Memang ada rasa tak puas hati. Perlu perubahan.... perlu perubahan... apa yang nak diubah? Cara hidup sihat? Pengambilan diet yang seimbang? Teruskan dengan ’suppliment’? Kuatkan semangat untuk minum susu tiap-tiap malam sebelum tidur? Berjogging tiap-tiap hari minggu? Persoalannya......... bolehkah saya? Arrrrggggghhhhhhhh!!!!!

p/s: Malam ni dah nak balik SP, rumah masih bersepah, baju belum berkemas lagi, ada sebakul lagi kain baju belum jemur (nak salahkan hari hujan gak ni). Harus balik kejap lagi akan keluar segala jenis bunga silat. En. Hubby tolong!!!

No comments: