Monday, November 23, 2009

:: Cerita Ahad ::

Hari Sabtu kami berehat sepenuhnya…hari Ahad baru beraktiviti…hmmm pelik tapi itulah yang terjadi. Selalunya Sabtu adalah hari yang sibuk dengan segala macam aktiviti dan Ahad adalah hari untuk berehat sebelum bekerja esoknya. Tidak perlu nak ambil kisah yang penting kami semua gembira terutamanya abang dan adik.

Semalam abang dan adik melepas gian mandi kolam di Pusat Komuniti Cyberjaya sempena Hari Sukan Amanputra. Rasanya kali terakhir mereka mandi-manda masa bercuti-cuti ke Langkawi, Jun lalu. Itupun semenjak wabak yang satu itu merebak memang kami tak berani nak mandi-manda di tempat awam macam WetWorld, Sunway Lagoon ke...malah kolam di hotel pun. Langkah berjaga-jaga kan. ”Prevention is better than cure”....lebih baik kita mencegah dulu sebelum terkena.

Gembira...

Sangat gembira...

Memang puas anak-anak mandi hingga jelas di wajah mereka rasa kepuasan dan kegembiraan, kalau boleh tak nak balik, biarpun sampai mulut jadi biru, badan terketar-ketar menahan kesejukan. Bayangkan seawal jam 9 pagi hingga menjelang 12 tengahari mereka berendam dalam kolam. Keluar sekejap-sekejap untuk melayan perut yang lapar kemudian terjun semula. Bahagianya hidup anak-anak ini. Tidak ada resah menjalar hati, tiada rasa gundah melintas jiwa... yang penting hasrat mereka dipenuhi. Sebelum pulang, kami makan tengahari di Bukit Puchong.... tak dapat menunggu kawan-kawan setaman yang lain sebab saya dan en. Hubby dah penat sangat. Kalau boleh nak terus balik dan tidur saja. Pun sebaik sampai rumah, saya masih tak dapat merehatkan badan, ada saja kerja-kerja yang menunggu untuk dilangsaikan.... rutin biasa seorang ibu. Si abang dan en.hubby memang betul-betul tidur... lain pula si adik yang masih gagah bermain.

Lewat petang kami ke rumah adik di Sentul hantar si abang. Sebabnya sekarang dah mula cuti sekolahkan... jadi si abang akan menghabiskan cutinya di kampung dengan toknya (mak saya), kemudian selepas raya haji akan kami hantar pula dia ke kampung mertua di Terengganu. Kesian juga dengan si abang ni.... tapi kami tak ada pilihan lain. Yang paling seronok tok dan tok abah le.... cuti panjangkannn...jadi puaslah dapat bersama cucu sulung mereka.

Saya pun minggu ini hanya bekerja selama 2 hari sahaja, kemudian akan bercuti balik kampung di SP untuk sambut Hari Raya Haji. Raya kedua kami akan balik ke Terengganu. Saya akan bercuti hingga Isnin depan. Seronoknya.... tak sabar dah ni nak becuti-cuti.

No comments: