Wednesday, December 02, 2009

:: Sederhana yang meriah ::

Walaupun ianya Hari Raya Aidiladha mungkin sambutannya tak semeriah Aidilfitri namun ia adalah kepuasan buat kami. Berkumpul semua adik-beradik di rumah mak… banglong, adik shakir dan keluarga, saya dan juga keluarga serta dikyah. Ada rasa yang tak boleh diungkap, diluah mahupun digambarkan…. lebih-lebih lagi mak lah. Mak lah yang sangat beria-ia buat persiapan…. Nak masak tu, nak masak ni, nak buat itu... nak buat ini. Semuanya untuk anak cucu. Mujur juga saya balik awal 2 hari sebelum raya, dapatle tolong-tolong mak. Dengan hasil usaha mak dan sedikit bantuan dari saya, banglong dan juga adik-adik... inilah juadah istimewa di Aidiladha.... ketupat + lemang dan rendang, nasi minyak + gulai ayam, laksa (paling istimewa), puding laici..... dan ada le lagi yang lain-lain tu yang dah malas nak sebut. Pendek cerita.... sambutannya hanya sederhana namun masih meriah. Sehari suntuk tidak kemana-mana hanya melayan saudara-mara dan rakan-taulan yang datang. Nak bergambar-gambar pun dah tak sempat.

Dua hari sebelum raya pun seronok dan puas juga sebab dapat makan buah durian Perak, ’fresh’ dari dusun bapa mertua adik. Isinya memang cantik, memang buat orang terliur le. En. Hubby makan sampai pening-pening kepala. Sempat juga mak buat kuah durian untuk dimakan dengan roti benggali. Pergggghhhhh..... sedap.. sedap.


"Oh kome, doroyan udah luroh... oi!!!"


Kami balik ke KT hari Sabtu........ itupun bertolak dah hampir ke tengahari. Alhamdulillah sepanjang perjalanan lancar saja, tak banyak kereta sangat. Kami singgah Bukit Bunga dekat daerah Jeli, Kelantan. Bukit Bunga ni macam Padang Besar, Rantau Panjang, tempat orang kita dok membelah-membelah tu. Cuma kawasan dia taklah besar sangat, di tepi jalan saja. Tapi, masa kami sampai tu dalam pukul 4 petang, orang punyalah ramai. Apalagi...... kita ’shopping’!!!!....hmmmm bukanlah beli apa sangat pun ada la sikit-sikit hahaha. Tengok gambar di bawah cukuple.


Pilih jange tok pilih....abe ooiii....



Yang mana satu.... idaman kalbu...



Lepas pening-pening nak pilih mana satu yang berkenan, dompet abah pun penat le lepas ni

Sampai dekat daerah Besut, en. Hubby sibuk nak beli ubi keling. Memang kat tepi-tepi jalan ada banyak gerai-gerai yang jual ubi keling dan macam-macam jenis ubi lagi. Cuma masa kami sampai di situ dah jam 6 lebih, dah banyak gerai yang tutup. Nak jadi rezeki en. hubby akhirnya dapat juga dia beli ubi keling yang diidam-idamkan. Rebus, makan panas-panas sedap ni, ditemani pula dengan kopi panas di musim hujan begini memannnnggg sedap.


Makcik jual ubi keling ni terkejut ingatkan kilat, rupanya 'flash' kamera

Hari Ahad, kami pergi main bowling di Kuala Ibai. Tempatnya tidaklah besar sangat, ’lane’ dia pun ok-ok saja, pin bowling pun agak ringan, bolehlah nak main seronok-seronok. Oleh kerana hari Ahad adalah hari bekerja di negeri T maka kami tidaklah berebut ’lane’ menunggu giliran. Sangat tenang dan aman-damai dengan en. Hubby, anak-anak dan adik-adik ipar. Sedang seronok kami membaling bola bowling.... tup-tup kami nampak ada seseorang yang sangat dikenali malah beliau juga sangat dikagumi.... emmmmm siapa agaknya.....jeng jeng jeng...beliau adalah Ustaz Zawawi Yusof dan keluarga..... tentulah nak main bowling kannnn....... sangat ’sporting’ lah ustaz nih.

Dah habis 2 ’game’ kami main….. dari situ kami gerak pula ke Noor Arfa Batik. Hmmmm.... tempat yang membahayakan dompet ni. Yang bahaya lagi tu sebab ada jualan murah akhir tahun, diskaun sehingga 70%. Selepas sejam lebih di situ, dompet saya memang sudah berada di paras bahaya lagi membimbangkan huhuhu....en. hubby apalagi menjeling-jeling manja le...... sendiri mau ingat la hahaha.

Kami bertolak balik Puchong petang Ahad tu juga. Perjalanan balik yang sangat memenatkan mental dan fizikal. Mana tidaknya..... kami terperangkap dalam kesesakan bermula selepas daerah Dungun hingga la melepasi jambatan di Kemaman. Lebih kurang 2 jam lebih kami dalam kesesakan. Bayangkanlahhhhhh........ mujur dah berhenti makan di Kerteh. Satu perjalanan yang sangat jauhhhh..... dari jam 4 petang sampai rumah dalam pukul 3.15 pagi. Haruslah pengsannnnnnn esoknya. Mujur hari Isnin masih bercuti. Itupun tidaklah dapat berehat sepenuhnya, maklumla..... saya seorang ibu. Tapi letih dan penat saya sikit terubat bila melihat bunga ros di laman rumah sudah berkembang. Hidung saya pun dah kembang semacam sebab tak sangka akhirnya tangan saya ni menjadi juga hehehe..... bangga tak ingat dah nih. Sebelum ni pokok orkid saya pun dah mengluarkan bunga dengan jayanya.... ni yang buat semangat saya berkobar-kobar nak menambah koleksi pokok bunga. Nak beli pokok bunga apa lagi ye agaknya???? Lupa pula nak 'upload' gambar bunga ros kembang tu, sebab 'snap' guna kamera 'handphone' saja.

No comments: