Saturday, April 10, 2010

:: Sang Kelkatu ::

Bila tiba musim hujan, sang kelkatu pun mula berterbangan. Di mana ada cahaya di situlah sang kelkatu suka dan berhimpun. Memang agak merimaskan...bila datang segerombolan sang kelkatu. Rasa-rasanya sudah agak lama sang kelkatu tidak datang bertandang menjadi tetamu tidak diundang.

(sumber : en.google)

Namun kedatangan sang kelkatu malam ini telah menakutkan anak-anak saya. Waktu itu saya sedang solat Maghrib, tiba-tiba saja anak-anak berlari-lari naik ke bilik sambil menangis seperti orang ketakutan dikejar sesuatu yang mengerikan... makin lama makin kuat. Kekusyukan saya terganggu dengan tangisan mereka. Usai solat, saya menoleh ke arah anak-anak yang masih menangis, rupa-rupanya mereka takut dengan sang kelakatu. Hmmm...ada rasa nak ketawa, ada rasa geram...tapi ada juga rasa kasihan. Kesian pula tengok mereka galak menangis sebab takut.

Macamana harus saya terangkan ya. Nak kena buka balik ensiklopedia... cerita dengan mereka dari mana datangnya sang kelkatu, perlu meyakinkan mereka bahawa sang kelkatu bukanlah ancaman. Teringat pula kan...dulu-dulu kalau tiba saja sang kelkatu ni, mak akan ambil baldi tadah air kemudian letak baldi bawah lampu. Nanti banyak le sang kelkatu yang terapung-apung dalam baldi tu. Malam ni, saya pun buat cara macamana yang mak buat tu.

Anak-anak pun dah ok. Tapi si abang banyak pula soalannya pasal sang kelkatu ni. Tengok dia ralit dok menelek sang kelkatu dalam baldi...wahai sang kelkatu...

2 comments:

rezeki said...

salam

wish u heppi besday walaupun dah terlambat nak wish hehehe

semoga sentiasa berbahagia selalu dengan suami dan anak2 tercinta, diberi kebahagian dunia dan akhirat

alhamdulillah

Nurilhami said...

salam pak itam,

terima kasih...takpe lambt sikit je hehehe. dah tua dah ni. amin ya rabbala'laminnn...terima kasih juga di atas doa pak itam.