Monday, May 10, 2010

:: Bahasa tubuh dan air muka ::

Tengahari tadi saya ke kedai Celcom nak bayar bil Broadband. Beratur depan kaunter dan saya orang yang ketiga, di belakang saya ada 2 orang wanita. Ini baru kali kedua saya pergi bayar bil, jadi saya dok mengintai orang depan saya...owhhh kena bagi no akaun, tapi saya tak bawa bil dan tak ingat pula no akaun. Macamana ni? Yang jaga kaunter tu seorang wanita dan di sebelahnya yang membantu mungkin juga memantau tu seorang lelaki (mungkin tuan punya kedai). Sampai giliran saya, saya tanya..." saya tak ingat le no akaun...camana ye?". Lelaki tu tanya, "tak bawa bil?"... saya jawab..."tak, lupa." Kemudian lelaki itu bersuara lagi..." Kad pengenalan bawa? Hah! bagi sini...". Wahhhh... hebat betul nada suaranya. Tanpa banyak soal, saya bagi saja IC....sambil tu dia dok membebel-bebel....."ni yang susah ni, kerja jadi lambat...bla..bla...bla...".

Saya sudah perasan....sepanjang saya beratur, kedua-dua lelaki dan wanita terbabit kelihatan kurang mesra pelanggan. Dari air muka dan bahasa tubuh mereka, sudah dapat dibaca keadaannya. Ikhlaskah mereka? Atau...waktu itu ada masalah dalamankah yang timbul? Mungkin juga masing-masing berada dalam tekanan emosi yang tidak dapat dikawal hingga boleh kita terjemahkan terus dari reaksi fizikal mereka? Wallahhua'lammm...

Malas saya nak fikir, sebab terfikir juga mungkin saya seorang saja yang perasan keadaan itu. Orang lain tak ada apa-apa pun. Tapi sewaktu saya berurusan tu, ada pelanggan lain yang datang untuk urusan lain dan beliau dilayan oleh si lelaki tadi. Melalui perbualan antara si lelaki dan pelanggannya itu, ketara sangat perasaan tak berapa ikhlas nak melayan si lelaki tadi. Senyumannya pun macam dibuat-buat saja. Tiba-tiba 2 wanita di belakang saya mengomel aka mengumpat pasal lelaki itu. Rupa-rupanya diorang pun perasan sikap si lelaki tuan punya kedai tu...hmmm?

Bahasa tubuh dan air muka kadang-kadang memang tidak dapat menyembunyikan apa yang kita rasa kan??? Biarlah segigih mana kita cuba sembunyikan perasaan sebenar...tapi sedikit sebanyak tetap boleh diterka. Yang melihatpun sedikit sebanyak akan terasa...

No comments: