Saturday, May 22, 2010

:: Kari ::

Sudah agak lama rasanya saya tak masak kari ikan....hmmmm...berbulan juga le. Tiba-tiba hari ni terasa pula nak masak. Petang semalam sudah siap-siap beli lauk basah dan bahan-bahan dapur semua. Maklumlahkan, dah lama tak memasak maka bahan-bahan pun dah banyak yang kehabisan.
Hujan pula pagi ini kan... terbit pula rasa malas. Macam nak berlingkar di katil saja hehehe.... Mujurlah si abang ada kelas bolasepak, nak tak nak kena bangun awal juga. En. hubby hantar abang ke padang bola, saya di rumah macam biasale.....rutin...komitmen... Semangat nak masak, keluarkan ikan dari dalam peti ais. Hampir tengahari, ingat nak masak nasi dulu, tup tup... alamak! tong beras sudah kosong....huhuhu... dah pukul 12 dah ni. Itulah kannnn... dah lama sangat tak memasak, tak sedar pun beras habis. Bergegas ke kedai pula beli beras. Cakap dengan en. hubby, hari ni lambat sikit lah kita makan tengahari.

Lambat tak lambat...hampir pukul 3 baru siap masak bagai. Taraaaa....



Masih tak terlawan kari air tangan arwah tok, mak, maklang, makngah, makcik... Memang jauh benar rasanya....hihihi (Ni tak sabar nak balik SP...rindu kari ikan mak)



Bila cerita pasal kari ni, tetiba teringat dengan arwah tok dan wan. Arwah wan suka sangat makan kari ikan. Hari-hari mesti arwah tok kena masak kari ikan...hari-hari tau! Tak pernah jemu. Ditambah lagi dengan menu ikan goreng, sambal belacan dan ulam-ulaman....pergghhhh...terus kecur air liur. Memang itulah menunya tiap-tiap hari sejak dulu. Lauk-pauk sampingan lain ada juga tok masak....sambal tumis sotong, ayam masak kicap, daging goreng kunyit.... Arwah tok dulu memang masak banyak jenis lauk untuk makan tengahari. Sebabnya arwah wan, kalau ke pasar mesti beli macam-macam kemudian balik rumah dia paksa tok masak. Nanti tok pun bebel-bebel seorang di dapur tapi dia masak juga. Hehehe....seronok sangat bila terkenang saat-saat itu.

Masa sekolah dulu, tiap-tiap hari singgah rumah arwah tok dan wan tengahari lepas sekolah...jadi habuan cucu-cucu le lauk-pauk yang bermacam jenis tu. Singgah rumah arwah tok dan wan sebab mengaji Al-Quran. Arwah wan ni pun ada satu perangai juga, dia suka paksa anak cucu makan dan habiskan semua lauk yang arwah tok masak. Walaupun ada lauk yang tak berapa digemari, jenuh dia suruh rasa juga. Arwah selalu cakap, "belum rasa belum tau....cuba rasa dulu, kalau tak suka tok sah ambik dahhh"....huhuhu... kalau tak mahu juga, arwah akan cedokkan lauk tu masuk dalam pinggan kita....hah! kalau dah sampai tahap tu...nak kata apalagi kannnn...telan sajalah jawabnya...

Hmmm.....semua itu kenangan...Al-Fatihah untuk arwah tok dan wan, semoga mereka berdua berada di kalangan orang-orang yang beriman....aminnn.

2 comments:

mama ju, said...

salam cikgu

Hari ni saya pun masak kari...tapi saya kena masak hari2...

jumpa lagi.

Nurilhami said...

salam mama,

wahhh berkari kita hari ni hehehe...
mama takpe dah memang pandai masak, mcm kita ni alahaiii...hik hik hik