Thursday, May 13, 2010

:: Secebis kisah semalam ::

Peristiwa petang semalam sangat menguji ketahanan jiwa. Rasa ralat pun masih bersisa hingga ke hari ini. Tapi benda dah jadi kan... apa nak dikata lagi.

Petang semalam sewaktu nak balik ke rumah selepas ambil anak-anak semua di sekolah... kebiasaannya kami akan melalui jalan belakang bertanah merah. Lebih cepat, kira jalan shorcut lah. Bila jalan tanah merah ni, faham-faham sajalah... tanahnya tidak rata malah berbatu-batu pula tu kan. Memang bergoyang je lah selagi tak sampai. Ok... elok saja sampai simpang berakhirnya jalan tanah merah tu, selisih dengan sebuah kereta, tapi kereta tu menunggu saya keluar simpang dulu. Ok juga... saya pun yakin keluar simpang sambil berhati-hati yang amat sangat (kononnya) sehingga tak perasan langgar divider di sebelah kiri. Kereta satu lagi tu sebelah kanan saya. Dengar juga bunyi yang sangat kuat, tapi saya terus je masuk simpang nak ke rumah. Elok sampai rumah... terus turun tengok kereta....oppppssss....skirting sebelah kiri dah tanggal...huhuhu... Saya panggil en.hubby, dia tanya kenapa tak ambil skirt yang tanggal tu. Manalah saya tahu.... terus start kereta keluar pergi ambil balik skirt yang tanggal tu. Malu tak usah cakap le... masa tu memang tengah banyak kereta lalu lalang. Terpaksa tebalkan muka mengutip si skirt....sudahlah panjang hishhh...

Dah cacat kereta ni, skirt tertanggal, lepas tu sebelah bawah pintu depan pun kemek sikit.

Sebahagian skirt yang tanggal tu. Tak boleh nak snap gambar penuh, panjang sangat... huhuhu sadisss..sadisss...

Sebenarnya hati saya sudah galau, sebabnya sewaktu keluar dari pejabat, hujan turun renyai-renyai....tup tup...viper sebelah kiri tak berapa ok, asyik tersangkut-sangkut. Tak tahulah kenapa, terpaksa berharap dengan viper yang sebelah lagi tu saja. Ditambah lagi dengan kejadian skirt tanggal tu, bertambah lagi galau di hati.

Sampai rumah...saya rasa letihhhhh sangat. Letih perasaan, letih kaki, tangan, badan semua. Bila dah sampai tahap tu, memang tak boleh tahan airmata ni terus mengalir dengan lajunya huhuhu.... waktu tu berharap sangat en. hubby akan menenangkan saya, memujuk ke....hmmm tak ada maknanya.... dari rasa letih terus saya angin satu badan... itupun en.hubby langsung tak layan. Tak mahu layan perasaan sangat... saya terus mandi, ambil wuduk... sembahyang Maghrib. Syukur alhamdulillahhhh.... hanya solat menjadi ubat penenang jiwa yang paling mujarab.

Lepas tu saya turun masuk dapur, tugas biasa sudah menanti. Hati sudah reda sikit tapi mulut masih diam rasa tak mahu bercakap dengan sesiapa pun. Tiba-tiba en.hubby datang pada saya dan memeluk saya.... Syukur dia masih memahami. Pasal kereta, saya serah pada dia...

Perasaan sudah benar-benar lega walau masih terkilan di hati dengan kejadian petang tadi. Sambil buat kerja rumah sambil menonton perlawanan badminton Piala Thomas, peringkat suku akhir (Malaysia vs Denmark). Tumpuan dan fokus hanya pada perlawanan, yang galau, yang sedih, yang merajuk tadi tu sudah hilang entah kemana....Yeyyy!!! Malaysia dapat masuk separuh akhir...walau ia sangat mendebarkannnn...dup dap dup dapppp.... Esok... separuh akhir Malaysia bertemu China... lawan seteru yang lama selain Indonesia...

No comments: