Monday, May 10, 2010

:: Pahit jadi Penawar ::

Syukur alhamdulillah hari Jumaat petang abang dah kebah dari demam. Badan dah betul-betul sejuk, nampak dia pun semakin cergas seperti biasa. Syukur kerana Dia mendengar doa seorang ibu ini, memohon agar anak-anak, suami dan keluarga diberi kesihatan yang baik. Tunggu giliran en. hubby pula esok nak buka simen di kaki. Harap-harap kakinya semkin sembuh dan tak perlu lagi bersimen selepas ini. Tapi mak mertua dah pesan, jangan pasang simen lagi walau selepas buka esok kakinya masih tak ok. Mak mertua suruh balik kampung berubat cara kampung pula. Sebenarnya kami pun fikir perkara yang sama.... tengoklah macamana.

Nak cerita juga pasal abang waktu dia demam tu. Abang ni memang dari kecil punyalah susah nak makan ubat berbanding dengan adik yang memang pantang nampak ubat asyik nak rasa saja. Tiap-tiap kali nak bagi makan ubat, kena pegang dan peluk dia kuat-kuat. Kalau tidak, habis segala ubat akan gagal masuk ke mulut. Bila dah besar sikit ni, tak adalah nak pegang-pegang lagi dah...tapi mulut ibu ni puas le berbuih memujuk, paksa makan ubat. Dia punya kerenah sebelum makan ubat tu memang tak boleh tahan. Setitik ubat belum masuk, dah habis dulu segelas air. Segala macam doa keluar dari mulut dia, konon nak kuatkan diri nak telan ubat tu hihihi... lawak pun ada abang ni. Asyik la dok cakap ubat tak sedap... ubat tak sedap. Mana ada ubat yang sedap sayang oi!!! Pahit lagi ada le.... tapi yang pahit itulah sebenarnya yang menjadi penawar kannn...

Cerita pasal pahitnya ubat ni, teringat pula saya dengan ulam-ulaman.... semua ulam sedap dan bagus tapi yang paling pahit juga yang paling bagus sebagai penawar segala penyakit...kannn...kannn...iyela agaknya....saya bagi contoh yang dekat dengan saya sajala...ulam peria katak (buah peria yang kecil tu)....peria tu kan sangat pahit rasanya tapi sebenarnya ia jadi penawar darah tinggi. Banyak lagi contoh lain tapi yang itu saja saya tahu sebab mak paksa saya makan masa kena darah tinggi dulu. Masa mula-mula rasa tu.... masyaallah..memang tak suka tapi sekarang dah ok...bak kata pepatah "alah bisa tegal biasa".

Dalam hidup ni pun macam tu juga lah kannn... kadang-kadang kepahitan itu sebenarnya menjadi penyembuh paling mujarab. Kalau yang pahit ditelan dengan redha... maka insyaallah pasti lambat laun akan terasa kemanisannya.

p/s : Agaknya abang ni turun perangai saya kot... saya pun jenis susah nak telan ubat juga, sampai ke la ni...hehehe....

No comments: