Thursday, May 19, 2011

:: Tak kenal maka tak cinta ::

Saya membeli buku ini 2 tahun yang lalu. Waktu itu memang teringin sangat-sangat hendak membaca karya terbaru Dr. Siti Zainon. Apabila sudah berada di tangan dan saat mula ingin membaca, saya tiba-tiba rasa kosong sekosongnya. Tidak mampu menghabiskan waima satu mukasurat sekalipun.


Saya memang langsung tidak mampu untuk memahami bait-bait perkataan mahupun ayat-ayat di dalamnya. Macamana saya hendak memahami keseluruhan cerita jika begini kan? Maka terkaparlah sendirian novel Delima Ranting Senja itu di rak buku sehingga hampir 2 tahun lamanya.

Bagaimana saya boleh kembali mendampingi novel ini setelah 2 tahun? Hmmm... bertitik tolak dari hari saya bertemu dengan penulisnya di PBAKL yang lalu maka semangat untuk mengulit kembali novel ini semakin membara.

Pesan Dr. Siti Zainon, jangan memaksa dan mencuba terlalu keras untuk memahami setiap patah perkataan. Bacalah dengan tenang, dengan perlahan-lahan.... maka pasti anda akan memahami ceritanya. Saya sedang mencuba dan sebenarnya ia tidaklah terlalu sukar.... saya makin seronok!!!

No comments: