Saturday, July 02, 2011

:: Larian Serentak 1 Murid 1 Sukan ::

Hari ini adalah hari Sabtu, namun hari ini dia harus bangun awal sepertimana hari-hari berkerja biasa. Dia kena bawa abang ke sekolah untuk program Larian Serentak 1 Murid 1 Sukan. Kalau tidak silap dia, program ini diadakan serentak di seluruh negara pagi ini. Program yang bermatlamat untuk membangunkan modal insan di kalangan murid sekolah serta menanam amalan gaya hidup sihat ini dia rasa sangat bagus. Kerana ianya melibatkan penyertaan bukan sahaja pihak sekolah (kakitangan dan guru-guru) dan murid-murid malahan ibubapa juga di mana ia mampu mengeratkan lagi hubungan antara ibubapa dan pihak sekolah.



Anda tahu, zaman kanak-kanak dan persekolahan adalah zaman paling indah bagi setiap orang kan termasuklah dia. Biarlah zaman itu pernah dilalui dengan suka mahupun duka, perit, pedih dan juga bahagia....zaman itulah yang suatu ketika menjadi suatu saat yang amat indah untuk dikenang-kenang. Tanda sokongan dari mak ayah pun sangat berbeza waktu zaman dia dahulu. Saat ini, saat dia menjadi ibu.... beginilah cara dia memberi sokongan dan semangat kepada anak-anak. Seboleh mungkin dia berusaha untuk mengikuti setiap program anjuran sekolah yang memerlukan keterlibatan ibubapa dan keluarga. Kalau dahulu mak abah jarang ambil tahu urusan persekolahannya waima hendak berkunjung ke sekolah bertemu guru, tapi dia tahu mak dan abah sentiasa menyokong dia adik-beradik.


Sebenarnya dia tidak merancang pun untuk berlari bersama-sama setakat menunggu di sekolah sahaja. Tapi bila lihat ibubapa lain yang agak bersemangat, dia pun tiba-tiba jadi bersemangat juga untuk ikut serta. Dia dan adik tak berlari pun, berjalan-jalan(walkaton) sahaja ikut trek yang ditetapkan. Boleh tahan juga jaraknya...1.5km... Dia dan adik mengelat juga cari jalan shortcut sebab si adik sudah mereng-rengek...penat, letih katanya. Abang memang sudah tidak kelihatan....sengaja dia biarkan abang bersama kawan-kawannya.

Sebelum mula larian, mestilah buat senaman ringan dulu kan...warming up kata orang. Tidaklah nanti urat-murat terkejut. Seronok tengok kerenah anak-anak ini....mulalah dia pun terbayang-bayang masa dia di sekolah zaman dulu-dulu tu.

Larian bermula seawal jam 7.30 pagi. Alhamdulillahhhh cuaca pun sangat baik hari ini. Semua orang pun sangat bersemangat dan komited.

Sedikit taklimat oleh guru bertugas sebelum larian dimulakan.

Bersiap sedia... Dan....lari... dengan penuh semangat kesukanan. Tiada siapa menang... tiada siapa akan kalah.






Dia dan adik baru sampai... tengok masa ini dah ramai yang sampai dulu. Yelah... mereka berlari-lari anak sedangkan kami berjalan-jalan makan angin hehehe....


Saat dia dan adik sampai, abang dah lama sampai dah. Amboi, berpeluh sakan dia tengok abang. Dah macam berlumba lari pula... Tu abang sedang minum air dan makan roti telur yang sempat dia buat awal pagi. Semangat betul juga dia bawal bekal ke sekolah macam hendak pergi berkelah hik hik hik... Dia fikir nanti kalau di sekolah takut tak ada jual makanan ke apa, sebab itulah dia usaha juga buat sarapan.


Masing-masing melepaskan lelah di tapak perhimpunan sementara menunggu yang lain-lainnya tiba.

Tamat larian, semua kembali berkumpul untuk senaman cool down pula. Kanak-kanak memang tidak kenal erti letih kannn... tetap bersemangat.


Hari ini dikira hari persekolahan, maka sebab itu kehadiran adalah wajib. Selesai larian, murid-murid masih ada beberapa aktiviti sehingga jam 12.30 tengahari. Dia dan adik terus balik rumah selepas itu.... tengahari pula baru ambil abang. Sempatlah dia bereskan segala hal di rumah... basuh kain baju, kemas rumah, masak.... alhamdulillahhhhh

No comments: