Monday, July 18, 2011

:: Nikmat yang ditarik seketika ::

Hari Jumaat lepas dia bawa kereta sebab en.hubby di luar kawasan. Bila bawa kereta, maka semua urusan dialah yang kena buat; hantar/ambil abang sekolah, hantar/ambil abang sekolah KAFA, hantar/ambil adik di tadika. Memang dia agak kelam-kabut sebab hari Jumaat tu hari terakhir dia berkursus. Hari Jumaat tu juga kursus berakhir agak lewat dari biasa, dalam jam 5 lebih. Elok sahaja tamat kursus, isi borang penilaian, ucap terima kasih pada pengajar, dia terus naik atas... bersiap-siap berkemas ambil beg tangan dan terus punch kad.... zaaappp terus bawa kereta menghala ke Putrajaya.


Kalau kebiasaannya sebelum pulang dia akan periksa semua barang yang harus dibawa pulang, periksa atas meja, bawah meja, laci meja, celah buku, celah PC semua, tapi hari Jumaat hari tu memang dia tak sempat hendak buat semua tu. Entah apa yang dia kejarkan sangat pun tak tahulah walhal bukannya dia tak biasa lalui semua itu. Kalau dah itu takdirnya kannn...


Waktu dalam perjalanan ke Putrajaya untuk ambil anak-anak, dia hanya ingat pasal kabel pengecas telefon sahaja, sama ada dia bawa balik atau tidak. Itupun tak sempat juga hendak buka beg untuk periksa, yelahkannn sedang memandu kan.... Ambil anak-anak semua terus pecut balik rumah. Waktu sampai tu, dah hampir jam 6.30 petang. Masuk rumah, letak beg-beg semua dia terus buka beg tangan hendak cari kabel pengecas. Kabel pengecas telefon ada tapi telefon bimbitnya tiada. Argghhhh!!! sudah.... habis dia selongkar beg tangan sampai terburai segala isi di dalam, yang dicari tetap tidak dijumpai. Dia panik!!!


Dia hidupkan enjin kereta, kembali semula ke pejabat. Mujurlah jarak rumah ke pejabatnya tidak begitu jauh, hanya ambil masa 5 ke 10 minit sahaja. Sampai pejabat, terus cari dekat meja kerja, segala celah-celah buku, laci semua....memang tak ada. Dia dah yakin dan memang sah dia tertinggal dalam bilik latihan ( bilik dia berkursus). Turun ke bawah menuju ke bilik latihan, argghhhhh!!! sudah dikunci pula. Nampaknya terpaksalah dia menunggu sehingga hari Isnin, pejabat dibuka semula.


Bagaimana dia melalui 2 hari lepas yang penuh dengan debaran itu? Hmmm... hanya Allah sahaja yang tahu apa dalam hatinya. Jumaat malam dia telefon maksu, sebab dia memang tak senang duduk mesti hendak luahkan segala gundah dalam hati. Maksu yang baik hati datang rumah malam tu juga sebab hendak bagi sokongan langsung menenangkan hati ini....terima kasih tidak terhingga buat maksu.


Hari Sabtu, dia bangun dengan segar dan tenang. Sejak semalamnya lidahnya sentiasa menyebut Ya Muhaimin....Ya Muhaimin(Tuhan yang maha memelihara). Terima kasih lagi pada maksu yang mengingatkannya tentang itu. Ya, sesungguhnya hanya Dia tempat kita bermohon dan Dialah yang maha memelihara dan melindungi segala sesuatu. Dia rasa dia sudah cukup cool untuk menerima ujian kecil ini, namun dalam hatinya tetap berdetik kerisauan. Memang dia berharap telefon bimbit itu akan selamat di dalam bilik latihan sehingga hari Isnin nanti. Macam-macam yang dia fikir; macamana kalau en.hubby telefon, macamana kalau ada hal kecemasan dari kampung ke, banyak lagilah macamana yang terlintas dalam kepala dia saat itu. Dia macam dah terputus hubungan dengan semua orang tapi mujur juga ada telefon rumah( telefon talian tetap yang tak pernah guna sebab guna internet sahaja). Saat-saat kecemasan macam ini, bolehlah dia pasang telefon rumah. Paling dia ralat sebab telefon bimbit itu adalah hadiah dari en.hubby. Jenuh hendak menjawab dengan en.hubby nanti.


Walau dia macam cool tapi entah macamana dia boleh jadi rajin mengemas satu rumah sepanjang 2 hari Sabtu dan Ahad. Dia memang kemas rumah habis-habisan, dari buang habuk, buang sawang, sapu sampah dalam semua bilik tidur, basuh semua bilik air, siap mop lantai satu rumah segala bagai. Sampai urusan kain baju pun dari membasuh, menyidai, melipat boleh siap dengan jayanya. Memang tidak ada kerja tertangguh pun yang macam selalu-selalu dia buat tu. Dan dia pun jadi 'kagum' juga sebab lepas selesai segala kerja baru dia sedar bahawa dia rupa-rupanya dah jadi penghimpun habuk dan debu yang sangat berjaya selama ini hihihih... Nampaknya hari Sabtu dan Ahad lepas dia juga telah berjaya menjalankan kempen "Katakan Tidak Pada Habuk dan Sawang!!!" Dia juga jadi rajin masakkan seperiuk kuah durian untuk cicah dengan roti. Sedapppp... Semalam pun dia lagi rajin masakkan kari ayam dan daging goreng untuk hidangan tengahari. Dia perasan juga bila dia susah hati sepanjang dua hari ini, dia asyiklah hendak menguyah makan apa sahaja yang ada di dapur itu.


Selepas segala sesi kerajinan terlampaunya itu yang sedikit sebanyak berjaya meredakan perasaan gundah dalam hati, awal pagi ini dia kembali menjadi manusia yang paling risau. Dia risau andai kata andaiannya yang telefon itu berada dalam bilik latihan adalah tidak benar. Walau dia sudah tetapkan hati agar menerima apa sahaja kemungkinan ternyata dia masih manusia yang sangat lemah. Dia benar-benar risau. Dia takut. Awal pagi saat sampai di pejabat, dia terus ke bilik latihan walau dia tahu waktu pagi sangat dan mesti bilik latihan masih belum dibuka. Dia sabar menunggu meski dia tak boleh hendak duduk diam-diam lagi asyik kesana, kesini. Sehinggalah dia bertemu dengan seseorang yang telah menemukan telefon bimbitnya itu. Syukur alhamdulillahhhhh..... masih ada rezeki dia untuk bersama lagi dengan telefon bimbit itu. Telefon bimbit itu memang tertinggal dalam bilik latihan dan kebetulan semalam insan yang baik hati itu telah masuk ke bilik latihan untuk buat kerja dan bertemulah dia dengan si telefon langsung dia menyimpannya. Syukur....ya Allah....syukur....


No comments: