Wednesday, March 31, 2010

:: Tahniah Dik Mad dan Hidayah ::

Baru rasa nak cerita pasal kenduri Dik Mad dengan Hidayah. Majlis akad nikah telah dilangsungkan pada 12/3 di rumah pengantin perempuan di Kuala Krai (mek Kelate ni) dan kendurinya telah berlangsung pada keesokkan harinya. Tak adalah gambar-gambar diorang masa majlis di Kuala Krai, yang adanya masa majlis di rumah maklang sajalah pada 16/3 tu. Itupun tak banyak sebab masing-masing sibuk dengan urusan majlis.

Masa di Kelantan diorang pakai merah, di sini semua serba biru. Wahhhh...ni sama je macam Ijah dulu. Ijah kata senang, sebab cadar semua tak payah beli dah, guna saja yang dia punya dulu. Sikit punya jimatlah...hehehe... Sekarang ni semua senangkan... urusan makanan untuk jemputan mahupun di meja pengantin semua katering yang uruskan. Tuan rumah bayar saja. Yang jadi sibuk ni.... dengan hal-hal yang kecil-kecil sajalah, macam bunga telur, cenderahati untuk jemputan, hiasan bilik pengantin, pelamin (ni versi tak ada kerusi, pengantin duduk atas bantal je). Perihal cenderahati ni pun ada banyak kategori juga; untuk jemputan sebelah pengantin perempuan, untuk kumpulan marhaban, untuk jiran-jiran dan saudara-mara, untuk budak-budak. Tok tek...tok tek...kira banyak benda juga nak kena buat. Adik-beradik saya dengan keluarga maklang ni memang rapat (maklumlah mak ngan maklang kan adik-beradik)jadi kami pun sama sibuk jugalah nak melancarkan majlis. Lagipun sesekali seronok juga dapat berkumpul bersama. Nak tunggu hari-hari lain memang tak ada masa.

Pasangan pengantin. Waktu mula-mula dengar Dik Mad nak kahwin...hah terkezut juga kami dibuatnya. "Hah!! Dik Mad nak kahwin? Biar betul???"... bukannya apa, Dik Mad ni sangat le manja orangnya. Dia anak bongsu maklang. Memang maklang tatang baikkkk punya... tengok gaya macam susah je Dik Mad nak berdikari... tup tup dah nak kahwin (dah kahwin dah pun). Moga-moga Dik Mad semakin matang dan bijak menguruskan rumahtangganya dengan Hidayah.

Inilah dia mak pengantin aka maklang ku...

Kali ini maklang jemput kumpulan marhaban mak. Hmmm...dah lama tak dengar marhaban. Teringat zaman sekolah dulu, arwah wan paksa kami adik-beradik belajar marhaban dan berzanji. Waktu tu memang siap ada kumpulan lagi. Kami berlatih tiap-tiap minggu dengan arwah wan. Bila ada kenduri kahwin kat mana-mana, mesti kumpulan kami dijemput untuk bermarhaban. Owhhhh....terkenang semasa dulu...


Kumpulan Marhaban mak.

Dari kiri : Saya, Ijah, Dik Yah. Ni belum cukup korum. Kalau dah cukup lagi riuh rendah, lagi weng hahahah...

Ni Hanisah (anak Ijah) dengan si adik. Moga mereka juga akan rapat sampai bila-bila macam kami.

Saya dengan Dik Yah tak tunggu sampai habis majlis. Kami balik KL lepas Zuhur. Rasa ralat juga tapi nak buat macam manakannn... Bulan 6 nanti maklang akan buat kenduri lagi. Kali ini giliran Bang Zam (anak sulung maklang aka abang si Ijah dan Dik Mad) pula naik pelamin. Insyaallahhh kalau tak ada apa aral sampai le kami kat rumah maklang. Biasalah kan...mesti jadi orang kuat belakang maklang hehehe...




No comments: