Friday, September 17, 2010

:: Cerita Raya Lagi... ::

Hari raya kedua masih sesi berziarah rumah saudara. Mula-mula sekali ke rumah Pakwa bukan pakwe ye.... Pakwa ni abang mak yang sulung. Baru sahaja kematian isteri (Makwa) sebelum puasa hari tu sebab sakit kanser....al-fatihah buat Makwa. Tentunya raya kali ini amat terkesan di hati Pakwa dan anak-anak serta cucu-cucu kerana kali pertama beraya tanpa Makwa. Terasa syahdu dan sayu saja...moga arwah tenang di sana dan ditempatkan di kalangan mereka yang beriman.... insyaallahhhh (hendak bergambar tapi macam malu pula....ahaks! rasa tak sesuai gitu....)

Dari rumah Pakwa kami gerak pula berziarah rumah toksu (adik bongsu arwah tok). Toksu ni pun sudah tidak berapa sihat.... memang terlantar di atas katil sahaja. Waktu kami sampai tu, bersalam-salaman...tiba-tiba toksu menangis. Hmmm... sayu sangat hati kami, terasa nak menangis sama (dah nangis pun hah!) Kami hanya minum air dan makan kuih raya sahaja di sini walaupun ada sikit tergoda dengan bau kuah laksa sedang dipanaskan...huhuhu... Cik Puan Munirah telah memberi amaran tidak boleh berlama-lamaan di rumah toksu sebab sudah berjanji dengan makngah cik pah untuk makan nasi beramai-ramai di rumahnya. Memandangkan waktu itu sudah hampir jam 1 tengahari dan makngah cik pah sudah berkali-kali membuat panggilan semacam petir kepada Cik Puan Munirah maka kami lupakan sahaja hajat untuk merasa laksa yang telah dimasak oleh maklang Na huhuhu....

Depan rumah toksu (gambar lain banyak tapi semua gambar objek alam semula jadi. En. hubby sedang mengasah bakat menembaknya)

Maka rombongan pun terus bergerak menuju ke rumah Makngah Cik Pah aka kakak kepada Cik Puan Munirah (mak saya le). Sebaik sampai... terus menuju ke dapur. Ye... menjenguk-jenguk apa yang tuan rumah masakkan. Sudah lama tidak merasa air tangan makngah cik pah yang kedua terbaik selepas arwah tok. Hari tu makngah masak lauk gulai nenas ikan masin, asam pedas rebus sayur keladi, ulam kangkong berserta sambal belacan dan juga ikan goreng.




Tukang tumbuk sambalnya...


Tukang masa nasinya...








Siap masak nasi tambah seperiuk lagi....( over sungguh makngah takut tak cukup), alih-alih petang tu semua bawa balik bekal nasi hahaha... Paling lama lepak di rumah makngah ni lah. Masing-masing sempat membuat taik mata berjam-jam. Perut sudah kenyang.... maka mata pun semakin beratlahhhh.... Lepas Asar baru gerak balik rumah.


Acara yang paling ditunggu-tunggu sebab masa ni sudah pukul 2 lebih. Jadi perut masing-masing sudah bernyanyi-nyanyi. Tunggu apa lagi.... makannnnn!!!

Makngah Cik Pah tu yang pakai serkup hitam dan tidak mengenakan baju raya.... hihihi...

Maka tamatlah sudah sesi berziarah di SP buat saya. Sebenarnya ada lagi rumah saudara-mara yang masih belum dikunjungi tapi apa boleh buat ya. Tidak ada kesempatan.... insyaallah andai dipanjangkan umur bertemu lagi Ramadhan dan Syawal tahun hadapan...








No comments: