Sunday, September 19, 2010

:: Di sebalik cerita gembira ::

Kegembiraan menyambut Syawal kali ini dipalitkan juga dengan cerita duka dalam keluarga. Tidak enak rasa hati ini bila mengenangkan cerita sedih yang didengar sewaktu aidilfitri lalu. Perbuatan yang tidak logik dan tidak wajar dilakukan oleh seorang anak terhadap seorang ibu yang telah melahir dan membesarkan saya rasa telah melampaui batasan agama.

Perbuatan itu amat tidak wajar dan rasa amarah saya semakin membara setiap kali mengingatkan akan hal itu. Selalu membaca kisah-kisah anak derhaka di dada akhbar, tapi kali ini berlaku dalam kalangan ahli keluarga sendiri..... masyaallahhhh....

Apa yang boleh diambil iktibar di sebalik cerita ini.... saya berusaha mengingatkan diri saya bahawa syurga itu di telapak kaki ibu. Mohon dariNya moga saya, keluarga, anak-anak mahupun sesiapa sahaja dipelihara dari kejadian-kejadian sebegini. Balasan Allah tiada sesiapa yang bisa menduga. Keberkatan dalam hidup diperoleh andai kita berbakti kepada ibu bapa, mendapat redha dan doa mereka.... namun andai terjadi sebaliknya.... bagaimana?

No comments: