Tuesday, November 16, 2010

:: Hujan dan payung::

Patutlah tengahari semalam panasnya terasa perit lain macam. Bahangnya pun terasa menyengat satu macam... rupa-rupanya hujan lebat menimpa di sebelah petang.

Waktu keluar dari pejabat di Cyber petang semalam, awan gelap sudah memunculkan diri dan rintik-rintik hujan yang manja mula mencecah. Sebaik keluar dari Cyber, hujan mulai semakin garang...kenderaan pula semakin banyak di atas jalan....arggghhhh takut dan risau mula menjalar hati saat perlu memandu dalam keadaan hujan lebat begini. Saya memandu dengan kelajuan yang sangat sederhana, risau jalan licin dan pula sejak sekian lama rasanya kali ini terpaksa merempuh hujan lebat yang hampir mengkaburkan pandangan...

Syukur alhamdulillah... sampai di Putrajaya. Waktu ini hujan masih lebat. Saya parkir kereta untuk mengambil adik di taska. Memandangkan hujan masih belum reda, saya ambil payung di belakang (payung baru, tak pernah guna). Buka pintu kereta, mula nak buka payung...arghhhh sudah..."kenapa tak boleh ni?" tekan sana tekan sini....akhirnya jumpa juga butangnya... Butang sudah ditekan, payung seakan-akan dapat dibuka...tiba-tiba angin kuat...payung itu terus kuncup ke atas pula.... masyaallahhhh.... Saya sudah basah kuyup...

Setelah mencuba beberapa kali tetapi keadaan masih sama juga, saya terus tutup payung dan berjalan masuk ke taska. Ambil adik...kemudian hendak kembali kereta....masalah dengan payung ni camana? Ok, cuba sekali lagi...eh? tiba-tiba payung terbuka dengan jayanya... saya tidak terkata apa...

No comments: