Friday, November 12, 2010

:: Mimpi ::

Ada di satu petang tu, sedang sembang-sembang santai dengan kawan sepejabat. Macam-macam topiklah kami bualkan... sampailah masuk cerita mimpi. si A cakap ada kawan dia asyiklah dapat mimpi yang sama dalam beberapa hari. Boleh kata tiap-tiap harilah dia mimpi akan perkara yang sama. Kebetulan pula si A ada menonton Tanyalah Ustaz pasal topik sihir-menyihir... ustaz tu ada sebut perihal beberapa jenis mimpi yang sebenarnya memberi petanda bahawa orang yang bermimpi akan hal itu telah terkena sihir. Hmmm...dan mimpi yang dilalui kawan si A ada termasuk dalam mimpi-mimpi yang telah ustaz itu sebutkannnn. Ironi bunyinya bukan? Wallahua'lammm... sesekali terdetik rasa takut juga...mohonlah dijauhkannn...

Biasanya mimpi ni orang kata mainan tidur. Tetapi yang selalu saya dengar kadang-kadang mimpi ini ada membawa makna. Macam yang ustaz sebut dalam rancangan Tanyalah Ustaz itulah kan. Dulu-dulu pernah juga ada dengar... kalau kita bermimpi selepas waktu Subuh, mimpi itu akan menjadi kenyataan... pun wallahua'lammm

Saya ni kan, selalunya mimpi hal-hal yang merapu yang kadang-kadang memang tak masuk dek akal langsung. Lepas tu, bila saya sedar dari tidur terus dah tak ingat lagi apa yang saya mimpikan sebelum itu. Bila saya cerita pasal mimpi saya yang selalu merapu tu kan, seorang kawan sepejabat cakap...." Mana tak merapu, kau tu suka berangan... " Terdiam terus saya dan rasa nak tergelak pun ada sebab mungkin ada rasionalnya. Hakikatnya saya ni memang jenis yang kuat berangan....hahaha...sebab itulah agaknya asyik dapat mimpi-mimpi yang merapukannn...

Pernah juga saya alami, apa yang pernah saya mimpi itu betul-betul terjadi. Contohnya macam bila ada sesuatu yang terjadi pada saya... tiba-tiba saya macam terasa..."eh! benda ni macam pernah jadi saja... tapi tak ingat bila..." Kira macam perkara yang sama sebijik itu berulang kali kedua.

Hmmm... susah nak cakapkan pasal mimpi-mimpi ni. Mungkin kebersamaan antara mimpi dan kejadian di alam nyata itu hanya sekadar kebetulan... Itu semua kuasa Allah. Mungkin juga benar ianya satu petanda...sebab Allah itu Maha Berkuasa dan Maha Mengetahui di sebalik setiap kejadian. Dan mungkin juga kadang-kadang mimpi itu adalah permainan syaitan yang sentiasa berusaha untuk menyesatkan umat manusia.

Adik lelaki saya kan... selalu kalau dia atau sesiapa dapat mimpi yang lain macam sikit, dia akan jumpa maklang saya untuk menafsir mimpi itu. Tak tahulah saya kan... mungkin maklang antara hamba Allah yang diberi kebolehan sikit dalam bab-bab macam ni... ataupun maklang tafsir berdasarkan pengalaman-pengalaman hidupnya... wallahua'lammmm nak percaya atau tidak.

Kalau dapat belajar ilmu menafsir mimpi pun ok juga kannn... tapi macam takutlah pula hehehe...

No comments: