Saturday, January 15, 2011

:: Bertenang ::

Pasti rasa terkejutkan seandainya kita dihadapkan dengan sesuatu yang tidak pernah kita sangka. Kita tentunya terkesima bila melihat perkara yang kita harapkan terjadi, sebaliknya pula yang berlaku. Kita mengharapkan sesuatu yang positif tetapi apa yang kita dapat adalah hasil yang negatif.

Sebagai manusia biasa, apabila semua ini terjadi kepada diri kita sudah tentu ada rasa kecewa, sedih, pedih. Adakala rasa hendak marah pun ada juga kannnn. Kemungkinan juga bila terhimpun semua rasa itu, kita terus jadi manusia yang berputus asa, lemah semangat langsung tidak mahu berbuat apa-apa. Dan akhirnya yang rugi, adalah diri kita sendiri juga.

Semalam, saya melalui semua itu. Saya rasa semua rasa itu. Saya rasa kecewa, rasa pedih, rasa sakit hati.... semuanya saya rasa. Saya menangis, tapi saya tidak mampu meluahkan. Namun bila difikirkan semula, saya sebenarnya harus bertenang. Harus menerima dengan rasa yang terbuka. Saya harus fikir disebaliknya... Yang sebenarnya jalan terbaik adalah bermuhasabah diri semula. Bukan mencari salah silap orang lain. Lebih baik menelek diri sendiri yang pasti ada banyak kekurangannya ini.

Ya... itu yang lebih baik.

2 comments:

aziliana said...

hebat wanita kerana kesabaran..

khairanimaisurah said...

hmmm...wanita mmg lebih sabar agaknya kot