Thursday, January 13, 2011

:: Jalan-jalan cari buku ::

Hujung minggu lepas, lebih tepat lagi hari Ahad... waktu itu sudah hampir tengahari. Oleh kerana tidak tahu hendak kemana-mana tapi kami masih hendak keluar juga maka kami sekeluarga bersiap-siap. Anak-anak pun siaplah sibuk bertanya... "kita nak pergi mana ni ibu?"... Saya hanya menjawab dengan senyuman... kononnya hendak buat kejutanlah hahaha... walhal abah dan ibu ni, belum tahu juga hendak menuju kemana.

Tapi dalam hati saya ni, memang macam nak mengusulkan cadangan supaya kita ke kedai buku sahaja. Cuma tidak terluahkan. En. hubby pula asyik menyebut perihal filem apa yang menarik di panggung sekarang ini. Nampak macam hendak mengajak tonton wayang sahaja, tapi kemudian lekas-lekas saya cut. Belum ada rasa hendak menonton... yelah dalam hati kan sudah pasang niat hendak ke tempat lain (namun masih tak terluahkan hajat tu). Tup...tup... en.hubby kata..."kita pergi kedai buku nak?".... wah!!! memang ada kimia lah...saya terus jawab "ok!". En.hubby sambung lagi, "kita pergi Kinokinuya nak?.... Wah!!! sekali lagi... "orait juga tu. dah bertahun kita tak kesana kannn"... Maka program jalan-jalan cari buku (JJCB)di onkan.... dan lokasi episod kali ini adalah Kinokinuya KLCC.....yahuuuu!!!

Seingat saya, memang sudah bertahun rasanya tidak berkunjung nun ke KLCC. Semangat berkobar-kobar hendak bertemu rakan-rakan jauh ini tau. Walau saya sudah sedia maklum harga buku-buku di sini sedikit lebih mahal tapi ia masih menjadi tarikan kerana ada banyak pilihan. Sampai KLCC, parkir kereta di dalam bangunan, terus berjalan menuju ke destinasi pilihan. Hidangan apa agaknya bakal saya temui setelah beberapa tahun... dup dap dup dap....
Ok...sudah nampak...sudah nampak... mari kita masuk.... tunggu apa lagi.... Pertama sekali masuk, terus nampak bahagian buku kanak-kanak. Secara automatik anak-anak tenggelam dalam pengembaraan mereka mencari buku. En. hubby pula terus ke bahagian pilihannya. Dan... saya? Bagaimana dengan pilihan saya? Saya tiada pilihan. Bersabar menemani anak-anak menjengah buku kegemaran masing-masing. Hampir sejam mereka di situ tau. Bila sudah berjaya memilih yang mana berkenan di hati.... zassss!!! terus saya tarik mereka ke rak pilihan saya pula hahaha.... sudah tidak dapat menahan lagi.

Hahhhh!!! saya rambang mata.... Mana satu pilihan hati? Kalau boleh hendak pilih semua. Tapi isi dalam dompet kurang mengizinkan. Nafsu perlu dikawal... takut tersasar di jalanmu...huhuhu... Pegang satu, di telek... di belek... tengok depan... tengok belakang.... hmmm...letak balik. Pegang yang lain pula. Ulang rutin yang sama. Pilih pula yang lagi satu... inipun rasa hendak juga. Arggghhhh!!! susahnya hendak buat pilihan. Tidaklah mengambil masa yang lama walau hakikatnya begitu sukar untuk memilih... hanya 30 minit lebih. Hampir 2 jam, penuh satu bakul....zaassss!!! pula ke kaunter bayaran....bulpp!!! RM***.**.... En.hubby kata, dia tidak kisah kalau berhabis beli buku.... sebab apa yang kita peroleh dari buku adalah lebih bernilai malah mungkin tak ternila harganya.... Jadi en.hubby yang bayar untuk program JJCB kita kali ini hehehe...

Ini hasil pilihan JJCB Kinokinuya KLCC. Buku anak-anak tidak sempat difotokan. Masing-masing sudah mengulit dengan buku sejak dalam kereta masa perjalanan balik, sampai rumah masih lagi berkepit dengan buku. Cukuplah hasil kali ini untuk bulan Januari 2011. Oh ya... tidak dilupa, buku yang paling atas dalam gambar adalah untuk si kecil Luqman Afif. Sabar ye Luqkman.


Lepas ini simpan pula untuk program JJCB di Pesta Buku Antarabangsa nanti... bulan berapa ye? Atau mungkin ada JJCB kecil-kecilan bulan hadapan pula tidak dijamin hihihi...

p/s : seronok tengok anak-anak pun teruja bila kita cakap hendak pergi kedai buku. wahai anak-anakku, biar cinta itu tumbuh, terus subur, terus bercambah lalu kekal mekar dalam diri untuk selamanya.

No comments: