Tuesday, February 02, 2010

:: Cuti Rehatkan minda Tenangkan jiwa::

Kami sudah selamat bercuti ke A Famosa Resort untuk 2 hari 1 malam ( 31/01 - 01/02). Memandangkan saya bukan lagi berada di dalam kawasan Wilayah Persekutuan maka terpaksa lah saya mengambil cuti pada 1 Feb. Tapi tak mengapa sebab semuanya untuk famili. Dari rumah bertolak jam 11.30 pagi melalui Lebuhraya PLUS dan 'exit' melalui Simpang Ampat(Alor Gajah) untuk ke A Famosa Resort. Rancangan hari pertama (31/01), sampai dalam jam 12.30 tengahari terus mendaftar di condotel D'Savoy. 'Check in' bilik hanya bermula jam 4 petang jadi kami buat keputusan untuk ke Water World terlebih dahulu. Di kaunter 'check in' hanya mengambil 'voucher' untuk ditukarkan dengan tiket masuk ke Water World. Lebih mudah kerana segala urusan pembayaran telah diselesaikan sebelum ini. Pertama kali menjejakkan kaki ke sini namun pemandangan di sini kurang menarik perhatian saya. Mungkin kerana cuaca terlampau panas seperti sudah kemarau segala pokok-pokok, padang golf tidak lagi menghijau memukau saujana mata memandang. Segalanya seperti lesu tidak bermaya, tidak dijaga rapi walaupun kawasan resort ini sangat luas. Hmmm...tak mengapalah, mungkin Water World dapat mengubat kelesuan ini. Lagipun ini percutian promosi dengan harga yang sangat berpatutan berbanding dengan harga sebenar. Jadi apa salahnya sekurang-kurangnya pernah merasa ke sini juga.

'Welcome to A Famosa Water World'

Sampai di Water World, terus ke kaunter tiket. Anak-anak dah tak sabar ni nak mandi-manda. Dapat saja pas (gelang yang kena pakai di tangan tu) terus masuk, sambil tu ronda-ronda masuk ke kedai yang menjual segala peralatan mandian. Ada banyak juga kedai di dalam tu, dan satu kedai yang kami masuk ini telah menarik perhatian saya untuk membeli sepasang baju mandi huhuhu.... en. hubby punya kerja lah ni yang memujuk saya sampai dah terbeli hehehe. Kemudian terus masuk dan tukar baju dan lepas tu apalagi pusing-pusing cari tempat menarik lagi bersesuaian terutamanya untuk si abang dan adik lah. Masa ni orang dah semakin ramai. Kami lepak di Arabian Village. Hah! di sinilah anak-anak berkubang sampai jam 5.30 petang.

model baju mandi muslimah

masa untuk bergumbira

Pukul 6 petang kami gerak ke condotel D'Savoy untuk 'check in'. Bilik kami di Tower 2, tingkat 8. Keadaan bilik? sangat puas hati, macam 'apartment' dengan 2 katil bersaiz permaisuri. Kami tak lama di bilik, terus gerak bandar Melaka. Saja nak keluar makan sambil pusing-pusing bandar. Tapi ada cerita yang tidak seronok selepas itu sebab kami dah sesat barat nak sampai ke pusat bandar. Entah berapa kali pusing masih tak sampai-sampai ke pusat asyik di pinggir saja akhirnya terus cari jalan balik ke A Famosa Resort. Dalam perjalanan balik ke hotel tu singgah restoran di pinggir jalan untuk makan malam kami. Mujur la boleh tahan juga makanan di situ, tak lah rasa ralat sangat. Janji perut kenyang. Sampai hotel pukul 10 malam. Anak-anak siap sambung acara mandian di bilik hotel.

Inilah bilik kami

Penat + lapar + 'frust' sebab sesat tapi posing tetap posing

Esoknya...1 Feb tidak merancang sebarang aktiviti. Hanya lepak di bilik sehingga jam 12 tengahari untuk 'check out'. Sarapan pagi kami sekeluarga pagi itu hanyalah sebuku roti Gardenia bersalut kaya. Hehehe.... kira oklah kan. Anak-anak sambung berkubang di bilik mandi awal pagi. Selepas 'check out', terus gerak ke Keramat nak pekena nasi ayam di AU3. Begitulah percutian singkat kami kali ini juga program cuti-cuti pertama tahun ini. Sedikit sebanyak telah berjaya meredakan tekanan, fikiran pun sudah berasa sedikit kelegaan untuk meneruskan kehidupan yang serba mencabar lagi hebat selepas ini hihihi.

Posing dulu sebelum 'check out'

Sebelum balik berhenti untuk ambil gambar di depan pintu masuk ke A Famosa Resort