Friday, February 19, 2010

:: First Aid Kit ::

Dulu-dulu saya tidaklah begitu mengambil berat untuk menyimpan First Aid Kit di rumah. Walaupun dari semasa ke semasa sentiasa diingatkan bahawa betapa pentingnya untuk kita menyimpan kit tersebut untuk tujuan rawatan kecemasan terutamanya bagi merawat luka-luka kecil. Perkara itu dibiarkan begitu saja bersama berlalunya masa, walaupun saya tahu kepentingan untuk menyimpannya.

Sehinggalah kini, bila mempunyai anak dan anak-anak semakin membesar dengan pelbagai keletah dan kerenah dan disebabkan itu jugalah kadang-kadang mereka mendapat kecederaan atau luka-luka kecil, telah menyedarkan saya semula tentang keperluan First Aid kit ini. Kit tersebut perlu disimpan di rumah sebagai langkah awal untuk merawat sebarang luka atau kecederaan, sekurang-kurangnya dapat mengawal kecederaan yang agak teruk sebelum dibawa ke klinik untuk rawatan lanjut.

Itupun, kit tersebut baru saja ada dalam simpanan di rumah kami... ada 2 kit sekaligus. Pun juga ianya diperolehi secara percuma, satu door gift dari satu function yang telah saya hadiri dan satu lagi dari Proton masa beli kereta dulu. Kebetulan pula sejak 2 ke 3 minggu ni, si abang tu asyik jelah terjatuh basikal dan dah tentulah luka sana sini. Waktu-waktu kecederaan macam inilah kit tersebut amat diperlukan. Jadi lepas ni kalau dah makin susut isi kandungan kit tersebut maka terpaksalah refill semula kannn. Rasanya peralatan-peralatan asas merawat luka boleh saja diperolehi di mana-mana farmasi.

No comments: