Wednesday, January 06, 2010

:: Cerita kurang enak ::

Sewaktu di tahun 1 abang punya pengalaman yang kurang manis dengan subjek Pendidikan Islam(PI). Ikut hemat saya dari sudut pandangan seorang ibu, dia bukannya tidak suka dengan subjek ini cuma dia agak lambat untuk menangkap dan memahami. Kelemahan ini menyebabkan dia jadi 'stress' bila setiap kali harus menyiapkan kerja sekolah PI. Kebetulan pula, boleh dikatakan setiap hari pasti ada saja kerja sekolah yang harus disiapkan di rumah dan kadang-kadang tu ada kerja yang harus disalin di papan hitam tapi abang tak sempat nak habiskan. Tambahan pula ustazah yang mengajar pun macam garang semacam je. Hmmmm.... keadaan ini memang menambahkan tekanan dan bebanan kepada abang. Bila abang tertekan maka ibu juga akan turut jadi tertekan, sebabnya dia asyik le nak tanya pada ibu macamana nak buat. Apa yang boleh saya bantu waktu itu, hanyalah memujuk dia untuk usaha juga siapkan kerja sekolah. Dengan subjek-subjek yang lain abang memang tak ada masalah. Malahan kalau satu hari tu ada 2 atau 3 kerja sekolah yang dibawa balik, PI akan duduk senarai terakhir untuk disiapkan. Langsung berbeza dengan saya dahulu, subjek ni lah yang paling saya suka dan memang tip top pun ecewahhh sempat lagi tuh.

Saya sedang berusaha cari jalan macamana nak mengurangkan tekanan abang terhadap subjek ini. Mungkin tahun ni dapat membantu abang sebab dia dah masuk sekolah KAFA. Cuma cerita persekolahan awal tahun ini pula sudah terpalit dengan pengalaman yang tidak berapa nak manis, masam-masam kelat pun ada juga dengan subjek PI ni. Hari Selasa, abang dah kena marah dengan ustazah(ustazah yang sama mengajar di tahun 1) sebab tak bawa buku tulis. Lebih tepatnya buku tulis yang abang bawa tu tak cukup dah digunakan untuk subjek-subjek lain. Kena pula PI subjek terakhir hari Selasa. Kannn....awal-awal tahun pun dah ada kisah tragis dengan subjek ni. Hari ni punya cerita pula pun pasal tak bawa buku tulis juga(buku tulis khas untuk subjek ni, kod buku G5) dan abang kena marah lagi. Petang tadi saya terus jadi emo dengan ustazah ni. Awal-awal minggu ni pun dah nak marah grrrr....

Yang sebenarnya dua-dua kes ini adalah disebabkan kecuaian ibu dan abah huhuhu.... Kes pertama en. hubby yang tak bagi bawa semua buku tulis. Kes kedua pula, silap ibu yang tidak semak dulu semua buku-buku selepas membelinya minggu lepas. Orang koperasi tu tanya anak tahun berapa, dan saya jawab la tahun 2. Jadi dia pun siapkan lah semua buku-buku tulis untuk tahun 2 seperti dalam senarai. Malangnya selepas saya bayar dan ambil buku saya terus gerak. Saya dah tak semak betul ke, cukup ke buku-buku yang dia bagi tu. Rupa-rupanya, lepas terjadi kes kedua ni, dan bila saya tengok balik senarai hah! sah orang tu tak bagi buku G5... tapi harga yang saya dah bayar hari tu sudah termasuk sekali. Sapa nak jawab ni? Nampak jelaslah kan... memang salah saya. Kesian abang... Macamana nak tebus kesilapan ini? Hah...nak kena pergi kedai buku tu balik lah jawabnya...bila nak pergi ya?Hmmmm.....

No comments: