Monday, January 11, 2010

:: Rabun ::

Sah... abang rabun jauh. Petang tadi dah bawa dia untuk buat optometri. Hmmm...boleh tahan juga tahap kerabunan abang tu. Lebih kurang 20 minit buat ujian optometri, saya dah dapat rasa dah lepas ni mesti kena pakai spek. Sebenarnya tahun lepas lagi dia dah mengadu tak berapa nak nampak apa yang cikgu tulis dekat papan putih, dan itulah yang cuba produk Permata Hijrah. Nampaknya ada faktor lain lagi yang menyumbang, tabiat dia yang suka menonton terlalu dekat dengan tv dan kalau menghadap 'laptop' pun sama juga.

Yang boleh bawa dia ke optometrist ni sebab tengahari tadi abang mengadu pada en.hubby, dia tak nampak dan tak boleh baca apa yang cikgu tulis di depan. Kawan-kawan dia pun ada cerita perkara yang sama. Kesian pula rasanya kalau ditangguh-tangguhkan, takut nanti menjejaskan pelajaran dia pula. Maka selepas dapat keputusan dari optometri tu, dengan terpaksa relanya menempah spek mata. 3 hari lagi baru dapat. Selepas ni abang pun dah sama macam en. hubby. Abang dah risau kalau dia pakai spek nanti dah tak kacak, yang en. hubby pula risau nanti anak dia dah tak boleh nak serius dalam sukan bola sepak.....haaaa camana tu? sapa nak jawab?

Moralnya.... untuk sesiapa yang masih ada anak kecil, didiklah dari sekarang jangan biarkan dia menonton dekat sangat dengan televisyen. Tak pasal-pasal pula seawal usia 8 tahun dah harus pakai spek macam si abang. Kalau nak tengok dari faktor keturunan pun ada kemungkinan tak ek?

No comments: