Tuesday, January 12, 2010

:: Padah atau Peluang ::

Bagaimanalah agaknya bila mereka yang selama ini menjadi penyelamat, hero, penyelesai kepada masalah, menjadikan perjalanan kerja kita berjalan lancar tiba-tiba hilang dalam hidup kita. Hilang mereka itupun kerana beralih angin, demi kemajuan kerjaya yang lebih gemilang. Apa akan jadi pada kita yang ditinggalkan ini? Ia mungkin padah sekiranya kita sedia maklum bebanan kerja yang ditinggalkan itu akan terus jatuh ke atas batu jemala bahu kita yang sedia lemah ini. Dari sudut lain, ia mungkin boleh kita anggap satu peluang menonjolkan kebolehan dan kemahiran diri. Jika selama ini kita berselindung di sebalik kemahiran orang lain, mungkin ini masanya kita berada di barisan hadapan. Ada pendapat yang mengatakan begini....'take it as a challenge'. Namun ada juga berfikir begini... 'kalau tak sanggup, mohon saja tukar ke tempat lain'. Padahnya... kita sudah tidak dapat berselindung lagi, dah tak boleh mengelak, penyelamat sudah tidak ada, hero sudah hilang. Pendek cerita, kitalah pula yang kelihatannya seolah-olah menjadi seperti superhero penyelamat dunia. Namun... bersediakah kita andai itu takdirnya? Atau kita jadi gabra, resah tak tentu hala? Atau mungkin begini responnya...' jangan risau saya kan ada... biar saya selesaikannya. Yakinlah dengan kemampuan saya'. Wahhh... andai begitu positifnya respon kita, tidak ada apa lagi yang perlu dibimbangkan. Datanglah segala tujuh mala petaka, ribut taufan dan badai mahupun tsunami akan ku hadapi dengan gagahnya sebagai mereka yang di hadapan. Hakikatnya... sudahkah kita ukur kemampuan diri. Bolehkah semuanya nanti digalaskan terus ke bahu kita? Hakikatnya juga....rasa macam nak lari dulu pun ada sebelum bala datang menimpa. Jadi...amacam? Ada berani? Takpun.... cha alif but!!!!Cabuttttt!!!

3 comments:

mama ju, said...

Salam perkenalan..mama dpt di CL.Teruskan menulis..

mama ju, said...

Duduk kat mana...macam dekat2 Alamanada je.mama pun dekat juga..

Nurilhami said...

salam kenal mama ju. terima kasih kerna berkunjung di sini. dulu saya keja kat Putrjaya tapi tahun ni dah pindah cyber.