Saturday, January 23, 2010

:: 6 hari seminggu ::

Tahun ini giliran untuk bekerja pada setiap hari minggu (Sabtu & Ahad) hanya tinggal 3 orang saja termasuk saya. Kalau tahun lepas ada 6 orang, tidaklah terasa sangat sebab dalam sebulan tu ada la sekali saja harus bertugas pada hujung minggu. Atas sebab-sebab yang tertentu, tinggal saja kami bertiga. Yang bertiga ni la akan dibahagi hari bertugas. Kiranya dalam sebulan ada 4 minggu didarab dengan 2 hari (Sabtu&Ahad), jadi jumlahnya 8 hari. Kalau dibahagi dengan 3, seorang 2 hari 1/2. Hmmm...terpaksa le pandai-pandai bahagi.

Kadang-kadang bila difikir-fikirkan rasa macam dah tak sanggup nak 'standby' pada hari minggu. Sebabnya, pada hari minggu lah hari untuk bersama keluarga, menguruskan segala urusan rumahtangga dan segala macam perkara lagi. Jadi kalau sudah bekerja pada hari minggu, waktu mana lagi yang ada kesempatan? Akan tetapi bila mengenangkan ini adalah amanah malah bekerja juga kan satu ibadah haruslah diikhlaskan hati. Juga berharap moga rezeki yang diperolehi ini akan diberkati.

Sebenarnya bermula semua ini kemungkinan disebabkan kelemahan sistem itu sendiri. Saya rasa kalau sistem yang dibina adalah terbaik seharusnya tidak ada masalah dan kami juga tidak harus 'standby' sepanjang masa. Dengar cerita projek terbaru dah diluluskan tahun ni dan harap-harap kalau kelemahan sistem ini diperbaiki malah diberi penambahbaikan ataupun dibina sistem yang baru pun lebih elokkan. Insyaallahhhh...moga-moga.


p/s: Owh!! hari ni giliran saya rupanya...

No comments: