Monday, February 14, 2011

:: Mencontohi akhlak Rasulullah ::

Salam Maulidur Rasul. Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W. Apa aktiviti malam ini? Ok, malam ini kami anak-beranak ke surau untuk memeriahkan program sempena Maulidur Rasul.

Program bermula dengan solat Maghrib berjemaah kemudian diteruskan dengan ceramah sempena Maulid Nabi. Selepas ceramah, solat Isyak berjemaah, berselawat dan kemudian diakhiri dengan jamuan makan malam. Syukur alhamdulillah, ramai juga yang datang.

Saya nak petik sedikit intipati ceramah malam tadi buat ingatan dalam diri. Ceramah disampaikan oleh seorang pegawai dari JAWI, tidak ingat pula saya nama pegawai tadi, mohon maaf ye ustaz. Menariknya malam ini, penceramah tidak membawa kisah sejarah Nabi s.a.w tapi membawa pendengar mengkaji impak selepas kelahiran Rasulullah S.A.W.

Apakah impak paling ketara kepada umat manusia selepas kelahiran baginda? Kelahiran baginda memberi rahmat kepada seluruh umat. Rasulullah membawa nilai-nilai akhlak dan sifat terpuji dalam kehidupan manusia. Nabi S.A.W diutuskan khusus untuk memperelokkan akhlak manusia.

Sifat terpuji dan akhlak Rasulullah S.A.W itu sendiri menjadi contoh dan ikutan oleh seluruh umat manusia. Itulah impaknya. Rasulullah membawa nilai-nilai murni dan akhlak yang terpuji untuk dicontohi oleh umatnya. Dan akhirnya manusia mendapat tempat terbaik di sisiNya. Rasullullah sangat sayangkan umatnya.

Kalau kita menyayangi Rasulullah, marilah bersama mencontohi akhlaknya. Menyemai sifat-sifat terpuji sebagai orang yang beriman. Moga kita sama-sama istiqamah... insyallahhh... Ada juga terselit rasa malu bila ustaz menceritakan bagaimana Nabi sebagai Rasul yang maksum masih taat beribadat kepadaNya sedangkan kita umat yang hina ini adakalanya terlalu leka dengan nikmat dunia... masyaallahhh.

No comments: