Wednesday, February 16, 2011

:: Sarawak - Cerita kami di Bintulu ::

Hari ini 28 Jan 2011, hari pertama di Bintulu. Bangun tidur seawal pagi, kemudian bersarapan di hotel. Alhamdulillah.... sarapan di sini juga sangat menyelerakan. Sebaik selepas sarapan kami terus ke tempat kerja yang pertama. Berpandukan alamat yang di bawa, kami merujuk kepada pekerja hotel untuk ke tempat tersebut. Rasa-rasanya tempat tersebut tidak berapa jauh dari hotel yang kami inap. Saya menjangkakan yang kami akan berjalan kaki untuk jarak yang boleh tahan juga, tapi kira oklah sebab tidak jauh sangat. Alih-alih pekerja hotel cakap, alamat yang kami tunjuk ni betul-betul bersebelahan sahaja dengan hotel. Hahaha....leganya rasa tak perlu berjalan jauh. Hanya mengambil masa kurang lima minit sahaja untuk sampai ke tempat yang dituju. Syukur...

Sebelum turun bersarapan, sempat lagi merakamkan kenangan di hadapan lif. Nampak tu, kami inap di Premier Floor... kelasss you hehehe. Perasan habisss (fulus dalam dompet pun makin kurang) hik hik hik...

Di pusat ujian pertama ni, keadaan agak lengang. Tidak ramai calon. Oklah, senang nak buat kerja.

Sambil buat kerja sambil berposing ye. Tidak ada tekanan, maka hati juga jadi senang hehehe... Kerja pun lancar sahaja... syukur alhamdulillahhh. Selesai kerja di sini, kami pulang ke hotel dulu untuk selesaikan urusan pindah bilik. Haruslah pindahkan... bajet ok.... bajet... Tengahari tu, selesai urusan di hotel terus gerak ke pusat ujian kedua di Bintulu. Tempat ini agak jauh sedikit dan kami harus menaiki teksilah untuk ke sana. Di sana juga kerja berjalan dengan lancar. Syukur sekali lagi... Tamatlah sudah kerja di Bintulu dan tiba masa untuk jalan-jalan. Jalan-jalan sebenarnya tidak kemana-mana pun. Saya bawa yana berkunjung ke pasar tamu Bintulu. Seingat saya sewaktu ke Bintulu beberapa tahun yang lepas, ke pasar tamu ini juga saya dibawa berkunjung. Untuk pengetahuan, belacan Bintulu agak terkenal juga dengan kesedapannya. Di pasar inilah kalau nak beli belacan sedap tu. Macam-macam saiz ada. Kunjungan kali ini, kami tidak membeli apa-apa pun. Saja jalan-jalan cuci mata.



Antara yang menarik di pasar ini. Ular sawa tu... berapa kilo nak? hahaha... geli...

Antara yang menarik juga... ulat apa entah namanya tu. Ada lagi haiwan eksotik yang lain yang dijual di sini. Ada kura-kura, tupai... macam-macam. Tapi dah tak tahan geli dan takut, langsung tak ambil gambar.


Sudah selesai pusing-pusing dalam pasar tamu, terus ambil teksi balik hotel. Petang tu kami makan pizza hut sahaja. Malamnya lepak agung sahaja dalam bilik. Kena tidur awal ni, sebab esoknya penerbangan ke Sibu seawal jam 7.15 pagi. Hati agak risau mengenangkan kami sekali lagi akan menggunakan penerbangan MASWings ke Sibu. Dengan pengalaman mendebarkan semalam dari Miri, buat hati kami masing-masing agak resah. Mohon moga penerbangan adalah lancar...


2 comments:

♥ manje ♥ said...

jual ular sawa... adeeiii tak tanya ke berapa ringgit sekilo... ada gak yang mkn ular eh... ~

Nurilhami said...

manje, camana nk tanya rega, gambar tu pun snap dari jauh saja. takuuttt...hehehe.. Kat sana mcm2 ada, semua depa makan...eeeiii...