Thursday, February 10, 2011

:: Sarawak - Hari kedua di Miri ::

Hari ni saya sambung cerita kembara saya dan yana di negeri Sarawak bumi kenyalang cewahhh...

Memandangkan hari pertama di Miri telah selesai segala kerja, maka hari kedua ni agak santai sikitlah masa kami. Sementara menunggu penerbangan ke Bintulu jam 7.15 malam, masih ada beberapa jam lagi untuk kami mengisi masa-masa terluang di Miri.

Rasanya hari kedua ni aktiviti kami penuh dengan acara makan-makan sahaja sampai tengahari. Sendat perut jadinya asyik diisi makanan sahaja. Awal-awal pagi lagi kami turun sarapan di cafe hotel. Seperti biasalah kan, dengan menunya yang macam-macam tu, tak mampulah kami hendak menolak apa saja yang terhidang di depan mata. Sudah berjanji dengan seorang kawan untuk ambil kami di hotel jam 9 pagi. Tepat jam 9, kawan pun datang terus bawa kami jalan-jalan bandar Miri. Dia bawa kami ke pejabat Petronas dan juga Shell.... almaklumlah Mirikan terkenal dengan pemprosesan minyaknya juga kan. Kami ronda-ronda sahaja, sampai tepi pantai. Kemudian dia bawa pula kami makan laksa Sarawak. Perghhhh!!! dengan perut yang masih penuh ni, kami isi pula dengan semangkuk lagi laksa Sarawak.... alhamdulillahhhh.

Menurut cerita kawan, dari Miri hendak ke Brunei sudah tidak berapa jauh. Hanya mengambil masa setengah jam perjalanan sahaja. Wahhh... dengar macam best kan, tapi sayang tak bawa passport pula. Kawan bercerita lagi, setiap hujung minggu ramai orang dari Brunei datang ke Miri untuk membeli belah barang dapur, barang basah....sayur-mayur dan macam-macam lagi. Sebabnya nilai mata wang lebih rendah. Patutlah di Miri sekarang ni banyak kompleks beli-belah baru sedang didirikan.

Tengahari itu kami hanya lepak sahaja di pusat ujian memandangkan kawan seorang itu ada kerja yang nak dibuat pula. Tengahari kami makan lagi, kali ini kami cuba pula mi kolok di sebuah restoran berdekatan. Walau rasa macam masih kekenyangan, tapi habis juga mi kolok semangkuk... kan yana kan... hehehe... Kemudian, balik semula ke pusat ujian, teruskan aktiviti melepak. Sangat bosan ye menunggu dan menghitung waktu begitu sahaja sehinggalah jam 5 petang baru bertolak ke airport Miri.

Senyummmm....kenyang. Alhamdulillahhhhh...

Bergambar tepi pantai. Tapi pantai di Miri ni kurang menarik sebab air lautnya agak kotor. Mungkin sebab minyak agaknya.

Penerbangan malam dari Bintulu ke Miri adalah sangat mendebarkan. Penerbangan dengan MasWings memang mencabar kekuatan jiwa (iyelah sangat...) hehehe.... Pesawatnya adalah lebih kecil dari pesawat MAS dan hanya memuatkan penumpang dalam 50 orang lebih. Jadi masa terbang tu rasa lebih ringan dan bergoyang-goyang saja. Lagi-lagi kalau pesawat langgar awan....fuuuhhhhh.... takuttt. Lagi mendebarkan malam itu, masa pesawat hendak mendarat di landasan airport Bintulu, tiba-tiba sahaja bunyi gedegung-gedegang... pesawat bergoyang macam hendak terbabas gayanya saat tayar pesawat mencecah landasan. Mujurlah tidak ada apa-apa kejadian yang tidak diingini berlaku. Syukurrr.... mengucap panjang kami. Yang tak bestnya, tiada sepatah kata maaf pun yang diucap oleh semua petugas terutamanya juruterbang. Bengang jugalah semua penumpang. Pengalaman menakutkan betullah kali ini.

Dari airport, kami mengambil teksi ke bandar Bintulu untuk cari hotel. Kali ini kami menginap di hotel New World. Hotel ini bersambung dengan pusat membeli-belah, jadi senang sikitlah untuk kami cari tempat makan. Waktu di hotel tu kan dah malam, mujurlah masih ada bilik itupun bilik yang agak mahallah... Destiny Suite dengan harga rm500++ satu malam. Pheeewww!!! berpeluh dahi dengar harga dia. Tapi kami dapat diskaun dengan harga rm300++. Oklah kannn. Biliknya memang cantik sangat dan besar. Siap ada 2 buah LCD tv. Satu di ruang tamu dan satu di ruang tidur. Siap ada cermin besar lagi di laluan antara ruang tamu ke ruang tidur.

Kami berada di Bintulu untuk 2 malam juga. Malam kedua terus tukar ke bilik standard. Hehehe... bajet kena jaga juga. Banyak hari lagi kembara di Sarawak ni kan.

Malam itu kami tidur dengan nyenyaknya di bilik yang sangat nyaman lagi selesa. Esoknya baru mula buat kerja. Bersambung...

aziliana said...

hehe makan selagi blh makan..

khairanimaisurah said...

jgn lupa timbang berat kuang kuang kuang...